Marketingtips

Efteling Marketing

Inspiratie opdoen mag! Ga daarom eens kijken bij je concurrenten én durf ook verder te kijken.

Let op: het simpelweg kopiëren van leuke marketingacties of campagnes van concurrenten, werkt meestal niet. Zorg ervoor dat de ideeën die je opdoet altijd aansluiten bij je bedrijfsidentiteit, je doelpubliek én het doel dat je wil bereiken.

Naar mijn ervaring inspireren de marketingacties van bedrijven uit andere sectoren met min of meer dezelfde doelgroep en/of merkidentiteit (brand archetypes) het meest. Om jullie daarmee te helpen, werken we vanaf nu ook regelmatig een case study uit. En waar beter te beginnen dan bij de specialist in verwondering: Efteling 🤩

1. Blijf trouw aan je merkidentiteit

Wanneer we de brand archetypes bekijken is Efteling een zeer duidelijk voorbeeld van de magician brand archetype. De magiër betovert zijn toeschouwers en laat je dromen uitkomen. Hij verandert je visie op de wereld en is helemaal gefocust op beleving. Elk detail telt.

Is je merkidentiteit die van de magiër, dan kan je zeker en vast iets van Efteling leren!

2. Wees consistent

Van de kleinste details tot de grootste attractie, alles draagt bij aan de beleving. Als ik in de Efteling rondloop, denk ik letterlijk om de haverklap ‘Wauw, dat hebben ze weer knap gedaan!’. Van de geldautomaat in een kluis tot de muziek die je overal hoort (en toch zelden storend is) tot de originele ‘papier hier’-vuilbakken en de lantaarnpalen. Alles. klopt.

Dus zorg dat je verhaal in het plaatje past. Als één van de elementen niet consistent is, dan is het beeld dat je klanten van je krijgen ook niet consequent. Het laatste wat je wil is natuurlijk je (potentiële) klanten in verwarring brengen.

3. Alles kan beter

Hoe wonderlijk het sprookjesbos en het hele park ook zijn, er is steeds ruimte om te verbeteren of nieuwe attracties te ontwikkelen. Elk jaar is er wel iets in onderhoud, wordt er een attractie bijgebouwd. Of komt Efteling met een nieuwe manier om ons te verwonderen. Bovendien is er geen enkele attractie of eetgelegenheid die op een andere lijkt.

Efteling is nochtans geen recent fenomeen. Ze blijven zichzelf steeds heruitvinden naarmate de vraag van hun doelgroep wijzigt. Wat ooit startte in 1952 met enkel een sprookjesbos voor de lokale markt groeide in 2018 uit tot een allesomvattend concept. Dit met overnachtingsmogelijkheid en attracties gericht op Nederland én de buurlanden. En er zijn nog grote plannen om verder uit te breiden…

4. Ken je doelgroep

In het geval van de Efteling zijn dit uiteraard kinderen! En dat betekent dat alles in het werk gesteld wordt om hun een fantastische tijd in het park te bieden. Dat merk je aan alles en iedereen: elke medewerker maakt met veel plezier tijd voor de kinderen.

In de meeste gevallen worden eerst de kinderen begroet. De “grote mensen” zijn bijzaak. Ook al sta je er als volwassene vaak voor spek en bonen bij, dat is het meer dan waard! Als je dochter graag een broodje gerookte zalm heeft, zonder sla, zonder ajuin, met komkommer, tomaat en ei … Dan “maken we dat toch even voor je”. En uiteraard altijd met een glimlach!

Je doelgroep beter leren kennen doe je bijvoorbeeld door het uitwerken van een buyer persona.

5. Customer journey

Het uitkijken naar het bezoekje aan de Efteling is natuurlijk een belangrijk deel van het plezier. En ook daar wordt de nodige aandacht aan besteed. Een week op voorhand ontvang je ongeveer elke dag wel een mailtje.

Bij aankomst word je uiteraard hartelijk begroet door de leukste figuren! Het entree en je dag in het park zijn vanzelfsprekend betoverend, maar ook het ontbijt is in thema! Zelfs het verblijf in het hotel, de wandelroute naar het park, …  tot uitchecken (is niet nodig :-))

Sta dus zeker een stil bij de customer journey van jouw klanten. Bekijk daarom eens in welke fase je de beleving van je klant kan verbeteren.

6. Employer branding

Op de pagina ‘Werken bij ons’ staat het volgende:

“Betoveren is een vak: het zegt álles over hoe onze medewerkers het verschil kunnen maken. Het zit in het DNA van de Efteling en van haar mensen.”

De hele vacaturepagina ademt magie. Als je niets met sprookjes of kinderen hebt, ben je hier wellicht niet gek van… No need to apply!

Employer branding betekent de juiste mensen aantrekken en ze tevreden houden. En ook dit merk je in het park. Iedereen draagt bij tot het uiteindelijke doel: mensen het dagelijkse leven laten vergeten en ze meenemen in een wereld vol wonderen, waar betovering centraal staat.  

Alle medewerkers zijn even enthousiast en kindvriendelijk. Van de broodjesdame tot de glazenwasser die de tijd neemt om even vriendelijk goedemorgen te roepen tot de werkmannen die je met een diepe buiging de weg naar het hotel tonen … Je voelt onmiddellijk dat dit een leuke plek is (om te werken)!

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

 

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken