Marketingtips

Mailinglijsten Boosten

 

Sinds de GDPR zijn heel wat mailinglijsten ingekrimpt. We gaan massaal op zoek naar kwalitatieve abonnees voor onze nieuwsbrieven. Maar hoe trek je die echt aan? We delen je graag enkele tips!

1.Wees concreet in je call-to-action

In je call-to-action wil je je lezer overtuigen om zich in te schrijven op je nieuwsbrief. Wees daarom concreet. Vertel onmiddellijk wat je klant mag verwachten zodra hij die dikke vette opvallende knop indrukt en zijn e-mailadres achterlaat. Laat daarom dubbelzinnige praat achterwege.  

We helpen je even op weg:

  • “Vind je dit product interessant? Ontvang voortaan als eerste de nieuwste producten.”
  • “Op de hoogte blijven van nieuwe data? Hou me op de hoogte!”
  • “Wil jij ook een gezonde levensstijl? Ontvang elke dag een gezond recept in je mailbox.”
  • “Doe mee aan de zomerchallenge! Krijg elke week oefeningen toegestuurd.”

2. Vertel hoe vaak je gaat e-mailen

Belofte maakt schuld. Dat is ook van toepassing in marketing! Dit houdt in dat je je nieuwsbrief op een vast moment verstuurt. Verstuur je je nieuwsbrief wekelijks, maandelijks of tweemaandelijks? Dat maakt niet zo veel uit. Maar vertel ze onmiddellijk hoe vaak je op het deurtje van hun mailbox klopt. En houd je ook aan deze belofte.

3. Splits je doelgroep op!

Massacommunicatie… Neen, het werkt echt niet. Je klant is zoals je vriend of vriendin. Elke relatie vergt een andere aanpak! En zo werkt het dus ook bij je klanten. Raar maar waar, niet elke klant is geïnteresseerd in alles wat je doet!

Vraag daarom meteen bij het aanmelden van de nieuwsbrief waarin jouw klant geïnteresseerd is. Maak hier een verdeling van je diensten en producten. Nu je dit weet, kan je specifieke content naar je klant versturen.

4. Speel in op ‘verliestaal’

Wie wilt er verliezen? Niemand toch? De techniek “verliestaal” lokt een onbewuste psychologische reactie uit. Wanneer je “verliestaal” toepast, leg je in de tekst de nadruk op het nadeel wat je hebt als je je niet inschrijft voor de nieuwsbrief.

De kracht zit erin om het nadeel te benadrukken wanneer iemand niet op de inschrijfknop klikt. Als je dit toepast profiteer je als bedrijf van de menselijke psychologie. En dat werkt!

Enkele voorbeelden:

  • “Mis geen enkele marketingtip! Krijg nu wekelijks als eerste een tip in jouw mailbox.”
  • “Eet niet langer ongezond! Krijg wekelijks de gezondste recepten.”
  • “Nooit meer te veel betalen, ontvang elke week spaartips.”

5. Social proof

Een ander psychologisch mechanisme is inspelen op sociale bewijskracht. Vermeld kort bij de call-to-action knop een zinnetje zoals ‘21 548 mensen gingen je voor.’  Mensen zijn kuddedieren en willen graag ergens bij horen. Als veel mensen zich al hebben ingeschreven op de nieuwsbrief, dan zal het wel goed zijn zeker?

6. Wervende buttonteksten

Superveel websites gebruiken de standaardwoorden “Inschrijven”, “Schrijf je in”, “Aanmelden” of “Meld je aan”. Klinkt een beetje afgezaagd, nietwaar? Daarnaast hebben mensen wel betere dingen te doen dan zich inschrijven op jouw nieuwsbrief. Verwoord dit daarom meer uitnodigend en laagdrempeliger. Positieve CTA’s scoren beter.

Enkele voorbeelden zijn:

  • “Ja, meteen een afspraak inplannen”
  • “Ja, stuur me de recepten!”
  • “Ja, wil graag tips & tricks ontvangen!”
  • “Let’s cook!”
  • “Graag!”

En tenslotte overtuig ze met een geruststellend zinnetje in de buurt van de CTA. Privacy is een veelbesproken onderwerp dus zeg wat je met deze gegevens gaat doen. Zeg bijvoorbeeld: “We garanderen je 100% privacy. Jouw informatie zal niet gedeeld worden.” of “We gebruiken je e-mailadres enkel om je leuke e-mails te sturen.”

Kortom, gebruik positieve woorden in de buurt van de call-to-action. Het moet geruststellend zijn en mag absoluut geen angst opwekken.

Voila, nu kan je er weer tegenaan! Veel succes.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken