Marketingtips

Adjusted Bounce Rate

Bij heel wat klanten zien we dat de bounce rate op hun website meer dan 50% bedraagt. Dit betekent dat de helft van de bezoekers de website verlaat na het zien van één webpagina.

Betekent dit dat deze bezoekers niet geïnteresseerd waren? Stel dat ze niet naar een andere pagina moesten klikken en onmiddellijk vonden wat ze nodig hadden, zoals de adresgegevens op een contactpagina? Dan is dit net een teken van goede gebruiksvriendelijkheid. De standaard bounce rate is dus geen goede indicatie meer om je pagina’s te gaan meten. Want zelfs met een hoge bounce rate kan de klant toch goed en snel geholpen zijn.

Met de verbeterde adjusted bounce rate kan je gaan kijken op welke pagina’s ze langer blijven, ze naar onder scrollen of een specifieke actie uitvoeren zoals op een telefoonnummer klikken. Allemaal belangrijke gebeurtenissen die aantonen dat de bezoeker effectief interesse toont. En dit ondanks het feit dat hij de website daarna verlaat.

Wat is de standaard bounce rate?

Een bezoeker komt naar je website, bekijkt één pagina en is weer weg. Dan krijgt die sessie een waarde van 100% bounce rate en 0 seconden bezoektijd.

Als een andere persoon komt kijken en hij klikt verder naar een andere pagina op je website, dan krijgt die een bounce rate 0% en een bepaalde bezoektijd. De bezoektijd wordt steeds berekend van het eerste instappunt tot de laatste klik naar een pagina (of een gebeurtenis).

Het percentage dat je ziet in Google Analytics is het gemiddelde van de bounce rates van alle sessies.

Waarom is een hoge bounce bounce rate per definitie niet slecht?

Mensen hebben vandaag weinig tijd en geduld als het om websites gaat. Daarom is het erg belangrijk de bezoeker onmiddellijk de info te geven waar hij naar op zoek is.

Stel iemand zoekt naar een specifiek product dat je aanbiedt. Als hij zoekt in Google en hij komt op de productpagina, dan is het ook prima als hij geen andere pagina’s bezoekt. Dit wil net zeggen dat hij alle informatie meteen teruggevonden heeft.

Hetzelfde geldt voor iemand die zoekt naar je contactgegevens en onmiddellijk op je contactpagina terecht komt. Er is geen enkele reden waarom hij naar een andere pagina moet gaan. En toch wordt dit als een hoge bounce rate gezien en dus een slecht teken in je Analytics

Stel de juiste adjusted bounce rate in

Bovenstaande voorbeelden tonen aan dat een bounce rate van 100% net heel goed kan zijn. De bezoeker heeft onmiddellijk gevonden wat hij zocht. Hoe kunnen we er nu voor zorgen dat die bezoekers niet als negatief gezien worden?

Een alternatieve methode is om gebeurtenissen op je pagina’s in te stellen. Zo kan je via Google Tag Manager instellen hoe lang iemand op een pagina blijft, hoe diep hij scrollt of op het e-mailadres of telefoonnummer waar hij op klikt. Als één van deze gebeurtenissen plaatsvindt, dan wordt dit niet gezien als een bounce van 100%.

Dit zijn enkele voorbeelden van gebeurtenissen die je kan instellen:

  • Als iemand 10 seconden op een pagina blijft.
  • Als iemand meer dan 70% van de pagina scrollt.
  • Als iemand via mobile op dit telefoonnummer klikt om te bellen.
  • Als iemand klikt op een e-mailadres op de contactpagina.

Deze bezoekers hebben allemaal interesse getoond. Daarom krijgen ze allemaal een bounce rate van 0% toegewezen als ze deze gebeurtenis uitvoeren. Je kan gebeurtenissen instellen voor alle pagina’s of voor elke pagina apart.

Waarom is een adjusted bounce rate belangrijk?

We merken bij veel klanten dat de bounce rate op hun website meer dan 50% bedraagt. Vroeger werd dit aanzien als een slecht teken. De helft van de bezoekers verlaat onmiddellijk de website na het zien van slechts één pagina. Vandaag weten we dat dit niet altijd zo is.

Met de adjusted bounce rate heb je een veel accurate manier om de interesse van je bezoekers en specifieke webpagina’s te gaan meten. Pagina’s met een hoge adjusted bounce rate kan je opnieuw opsporen en gaan optimaliseren. Op die manier krijg je meer aankopen, meer aanvragen en zelfs een betere positie in Google.

En dat is nog niet alles.

Je kan deze bounce rate ook opnieuw gaan inzetten om je Adwords zoekwoorden te evalueren. Zo kan je zoekwoorden uitschakelen die een hoge bounce rate (lage interesse) hebben en extra energie stoppen in zoekwoorden met een lage bounce rate (hoge interesse).

De adjusted bounce rate instellen met Google Tag Manager

Vraag aan je webdesigner om Google Tag Manager te installeren op je website. En volg hieronder de stappen om een timer van 30 seconden in te stellen. Je kan de timer ook gemakkelijk wijzigen naar het aantal seconden die voor jou relevant zijn. Op dezelfde manier kan je een gebeurtenis op scrolldiepte instellen.

Adjusted bounce rate instellen met Google Tag Manager

Als je graag meer wil weten wat Google specifiek voor jouw dienst of product kan betekenen, kom dan zeker naar onze workshop: MasterClass Adwords en SEO op dinsdag 26 maart in Beringen. We gaan dan dieper in op jouw case in een beperkte groep van max. 6 bedrijven.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?