Marketingtips

gebruiksvriendelijke website

Een duidelijke website begint bij een duidelijk doel. Je bezoekers willen snél vinden wat ze zoeken om vervolgens daarmee aan de slag te gaan. We zetten een aantal best practices op een rijtje.

Stel jezelf 4 cruciale vragen

Het is van ontzettend belang dat je weet voor wie je de website schrijft en wat je precies wil bereiken met de inhoud. Onthoud dat je website er niet voor jezelf is, maar voor je bezoeker!

Stel jezelf 4 cruciale vragen vóór je begint met het bouwen van webpagina’s:

  • Wat is het doel van de pagina?
  • Wie is de doelgroep van de pagina? Wie wil je bereiken?
  • Waarom bezoeken mensen deze pagina?
  • Welke woorden gebruiken ze? (Hoe komen ze bij jou terecht?)

Normaal gezien moet je hier niet lang over nadenken. Bespaar jezelf maar ook jouw bezoekers tijd, wees dus relevant en to-the-point.

*Weetje: Mensen komen niet naar een website om te lezen, wel om iets te doen. We scannen online en zoeken naar dat wat we willen weten om verder te gaan.

Val meteen met de deur in huis

Met de deur in-huis-vallen is wellicht het belangrijkste principe voor je webpagina’s! Het principe is eenvoudig: Schrijf niet zoals je hebt leren schrijven op school. Dat wil zeggen vergeet een inleiding, een midden en een slot!

Op je webpagina’s moet je meteen vanaf het begin zo snel mogelijk to-the-point komen. Schrijf als ‘een omgekeerde piramide’ of denk aan een trechter. Begin met het meest belangrijke en ga daarna pas over naar meer concrete details. Iets wat niet belangrijk is, gewoon weglaten! 

Wanneer we spreken over het meest belangrijke, dan is dat je paginatitel en de eerste paragraaf. Dat zijn de stukken van je pagina die door de meeste mensen gezien worden (o.b.v. eyetracking onderzoek: 80% van je bezoekers kijken énkel naar dit).

Maak aan het begin van elke pagina dus meteen je punt. Zorg voor een geslaagd eerste contactmoment!

Gebruik tussentitels en lijstjes

Als je tussentitels gebruikt bespaar je opnieuw leestijd en maak je snel duidelijk waarover je praat. Je bezoeker wordt hierdoor sneller geholpen.

Hier herhalen we graag dat elke titel duidelijk én omschrijvend moet zijn. Geef onmiddelijk informatie en vermijd productnamen die de bezoeker niets zeggen.

Als laatste tip, gebruik lijstjes! Lijstjes zijn super overzichtelijk en lezen veel vlotter dan doorlopende tekst. Concreet:

  • Gebruik opsommingstekens
  • Begin elk item in je lijst met een hoofdletter
  • Vermijd leestekens bij woorden (en titels)
  • Gebruik cijfers énkel als ze een betekenis hebben
  • Orden lijstjes op een logische manier (niet per se alfabetisch)

*Weetje: Wanneer je een punt achter een woord of titel of plaatst dan zet dat (psychologisch) aan tot stoppen met lezen.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?