Marketingtips

brochure

Je hebt het vast meegemaakt. Je ontvangt een folder in je brievenbus en met alle goede wil van de wereld kan je er niet achterkomen wat dit bedrijf je wil vertellen.

3 belangrijke pijlers

Een goede folder opstellen is dan ook niet de gemakkelijkste klus. Uiteraard weten wij daar wel raad mee. Alvorens je  een grafisch designer contacteert of zelf aan de slag gaat met het ontwerpen van een folder, denk je best eens na over het volgende:

1. Doelgroep:

Wie wil je bereiken? Stel jezelf een concreet persoon voor.
Wie wil je dat je folder leest?

a. Heb je twee (of meer) sterk uiteenlopende doelgroepen? Overweeg dan om meerdere versies van je folder te creëren. Zo voelt elke lezer zich aangesproken en heeft je folder dubbel zoveel effect.

2. Context:

Op welk moment wil je deze persoon bereiken. Dit zal een effect hebben op de kanalen langs waar je de folder zal verdelen. En jawel, ook op de inhoud.

a. Wil je bestaande klanten meer informatie geven over een bepaald product? Dan zal je folder gedetailleerde informatie bevatten.

b. Wil je nieuwe klanten bereiken, die je nog niet kennen, leg dan high-level uit wat je doet en waarvoor je staat.

3. Effect:

Welk gevoel of reactie wil je creëren bij deze persoon? Heb je een concrete actie in gedachten? Zorg dan voor een duidelijke call-to-action.

Deze drie elementen hebben veel invloed op de inhoud en vormgeving van je folder. Probeer niet teveel te vertellen in één folder. Houd altijd het einddoel voor ogen.

Zodra bovenstaande elementen helemaal op punt staan, start de zoektocht naar een copywriter en/of grafisch ontwerper. Zorg ervoor dat je altijd bovenstaande info meegeeft aan iedereen die aan je folder of brochure werkt. Zo voorkom je dat iedereen zijn eigen ding doet.

Doe beroep op een copywriter

Alvorens je beroep doet op een copywriter is het essentieel om na te denken over je tone of voice. Waar staat je bedrijf voor en wat wil je uitstralen?

Zo voorkom je dat de copywriter zijn eigen stijl toepast. Vervolgens verplaatst hij zich in jouw lezer en schrijft hij wervende teksten die je doelgroep onmiddellijk overtuigen.

Heb je zelf de schrijfmicrobe te pakken? Dan kan je gerust zelf deze teksten schrijven. Vraag eventueel feedback aan een copywriter. Of geef haar de opdracht om je teksten op te fleuren.

Een sterk grafisch ontwerp

Staat je copywriting helemaal op punt? Dan is het tijd om je grafisch ontwerper te briefen. Het is natuurlijk belangrijk dat alle neuzen in dezelfde richting wijzen. Daarom is een goede briefing opstellen een must.

Houd deze briefing zo bondig mogelijk en vermeld zeker volgende elementen:

  • Het formaat van je folder of brochure
  • Look & feel: op basis van je huisstijl, een moodboard of enkele voorbeelden
  • Bestanden: zorg ervoor dat foto’s in voldoende hoge resolutie zijn. Logo’s geef je best mee in vectorbestanden.
  • De afgewerkte copywriting
  • Een realistische deadline

 Vergelijk drukwerk prijzen

Terwijl je grafisch designer aan de slag gaat met het ontwerpen van je folder, kan je al op zoek gaan naar een drukker. Vergelijk verschillende drukwerk prijzen en levertermijnen. Als je prijzen vergelijkt, zorg er dan voor dat je appelen met appelen vergelijkt. Er is uiteraard veel verschil in papier- en printkwaliteit.

Tot slot nog deze tips:

  • Test je folder: laat hem eens nalezen door iemand die binnen je doelgroep past. Vertel hem wat je doel is én vraag naar eerlijke feedback.
  • Lees je folder nog enkele keren na alvorens je alles laat drukken. Laat dit ook door iemand anders nalezen.
  • Ga je voor een grote oplage, laat dan eventueel eerst een proefdruk uitvoeren. Deze laat je uiteraard ook nog even nalezen op fouten.
  • Je hoeft niet stil te zitten terwijl je wacht op het ontwerp of het drukwerk. Ondertussen kan je al één en ander voorbereiden voor het verspreiden van je folder.

Veel succes,

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken