Marketingtips

 

Ben & Jerry’s is vandaag de dag één van de meest geliefde ijsmerken in België. Het merk telt maar liefst 8,8 miljoen Facebook fans! Ben je benieuwd hoe twee voormalige hippies, jawel Ben en Jerry, erin slaagden om over de hele wereld miljoenen fans te maken? Lees dan vooral verder!

De oprichters genaamd Ben en Jerry hadden een duidelijke visie en veel krankzinnige ideeën. Ze startten een klein bedrijf in homemade ijs en gingen de strijd aan met een aantal gevestigde waarden in de sector. En als rasechte wereldverbeteraars en ervaren outside-the-box denkers slaagden ze erin om langzaam maar zeker de wereld voor zich te winnen.

Een nieuwkomer moet zich altijd bewijzen

Ben & Jerry kondigden al snel aan dat zij hun super premium ijs maken met de puurste én beste ingrediënten. Om deze kwaliteit te kunnen waarborgen, werken ze enkel met lokale handelaars van melk en room. In tegenstelling tot marktleider Häagen-Dazs natuurlijk.

Ben je dus ook een nieuwkomer in de markt? Kom dan scherp uit de hoek met innovatieve ideeën. Zo trek je zeker en vast de aandacht van consumenten. Doe je iets radicaal anders dan de gevestigde waarden? Zet dat dan extra in de verf. Succes verzekerd!

Kom creatief uit de hoek

Er zijn ongetwijfeld veel mensen bij wie de originele namen niet in de smaak vallen. Denk maar aan Chunky Monkey, Cherry Garcia, Rainforest Crunch, Chocolate Fudge Brownie, ….  En dat is absoluut niet erg, want de fans smullen ervan! Hier kom je natuurlijk alleen mee weg als humor een groot deel van je merkidentiteit uitmaakt.

Ben en Jerry bedachten de meest waanzinnige promotiestunts. Zo zochten ze een nieuwe CEO en lieten kandidaten een opstel schrijven van 100 woorden. Ook vroegen ze om een deksel van hun favoriete Ben & Jerry’s smaak bij te voegen.

Een nieuwkomer blijf je maar even. Maar je unieke en meest gekke ideeën mogen natuurlijk blijven komen. Iets onverwachts valt natuurlijk net iets meer op dan de gebruikelijke reclamecampagnes. Wil je meer naambekendheid bij het grote publiek dan is een outside-the-box idee heel effectief. Probeer zeker niet om een actie te bedenken die iedereen leuk vindt. Generalistisch en vage slogans spreken tenslotte niemand aan.

Ken je klant!

We vertelden het al eerder: praat met je klant! Hou de vinger aan de pols en volg marktveranderingen op, zodat je er tijdig op kan inspelen. Ben & Jerry’s flavor guru’s creëerden twee light varianten en vier non-dairy smaken. Daarmee hebben ze ook een aanbod voor veganisten. Waarom? Wel, ze luisterden naar de noden van hun fans! Op de website lezen we:

We spraken met fans. Met veel fans. Sommigen zijn toegewijd aan een veganistische levensstijl, terwijl anderen geen zuivel mogen eten. En jullie missen allemaal dat fairrukkelijke bevroren lekkers waar jullie van willen genieten. We wisten dat we, met hard werken en wat experimenten, een (h)eerlijke smaak en romige textuur kunnen maken waar jullie naar verlangen. Dus dat deden we.

Mission accomplished

Verlies je waarden en de Why? van je bedrijf nooit uit het oog. Het kost je op een duur je meest trouwe klanten! Fans maak je niet door ‘de goedkoopste’ te zijn, maar door de waarden die je met hen deelt.

People don’t buy what you do. They buy why you do it. And if you talk about what you believe, you will attract those who believe what you believe. – Simon Sinek

In alles wat Ben en Jerry deden was een duidelijke sociale missie te zien. Van het steunen van lokale handelaars en het aanwerven van daklozen tot het doneren van hun winst aan een goed doel. Deze waarden kwamen misschien oorspronkelijk van de oprichters, de visie en gedrevenheid om de wereld te verbeteren werden onlosmakelijk verbonden aan het merk.

,,Gewone klanten eten slechts je product, fans delen óók je waarden. – Jostein Solheim, ceo Ben & Jerry’s

 

Ben&Jerry's

 

Ben en Jerry’s raakte een tijdje de voeling met hun eigen waarden kwijt. Ondertussen heeft Ben & Jerry’s zijn mojo terug en zetten ze zich weer volop in voor allerlei goede doelen. Het is en blijft een bedrijf opgericht door 2 hippies ;-). Ben & Jerry’s schuift zelfs zijn waarden naar voor. En maken er zelfs een apart menu-item van! Dit merk komt dus duidelijk uit voor zijn waarden. Dat maakt het merk nu zo sterk.

Food for thought: wat schuif jij naar voor op je website?
Wat is het eerste dat bezoekers van je website over je te weten komen?

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken