Marketingtips

case study colruyt

Eén van de gouden regels in marketing naar onze mening is: concurreer niet op prijs! En toch halen we hier Colruyt als voorbeeld. Jezelf in de markt zetten als “de goedkoopste” is dan ook een gevaarlijke strategie. Colruyt slaagt er echter in om dat op een heel consequente manier te doen.

1. Imago

De positionering van Colruyt als “de goedkoopste” is niet alleen buitengewoon goed gedaan, ze is volledig verweven in de identiteit van het merk. Prijs wordt in hun imago verder aangevuld met een anderbelangrijk focuspunt: eenvoud en efficiëntie.

“Het merk Colruyt staat voor goedkoop én efficiënt! Die twee elementen zijn onlosmakelijk verbonden in de identiteit van de supermarktketen.“

2. Historiek

De supermarktketen groeide vanuit een groothandel voor kruideniers. De sterke focus op eenvoud, efficiëntie én prijs was dan ook een logische positionering. En die keuze zetten ze tot op de dag van vandaag verder. In de jaren ‘80 en ‘90, toen Delhaize en GB kozen voor service en beleving, bleef Colruyt resoluut kiezen voor lage prijzen. Die consistentie maakt dat consumenten heel duidelijk weten waarvoor Colruyt staat.

3. Consistentie

Dat merken we al jarenlang in elke campagne. Wie herinnert zich niet de rode telefoon? Met de recente campagne “Uw colruyt is de goedkoopste in de streek” blijven ze inzetten op datzelfde thema. Consistentie in tijd én over de verschillende kanalen. In de folder, op de website, in de app, … overal krijg je dezelfde boodschap: wij hebben de laagste prijzen. Zelfs hun tagline is “laagste prijzen”

4. Eenvoud siert

Colruyt heeft nog een ander focuspunt: eenvoud en efficiëntie. Ook daarin zijn zij heel consequent. Dat de winkels eenvoudig ingericht zijn, hoeft geen verdere toelichting. De hele winkel straalt efficiëntie en “low-cost” uit. Op die manier verklaart Colruyt ook hoe ze die lage prijzen kunnen blijven hanteren. Op de diepvrieskisten staat sinds jaar en dag de boodschap:

“Alles voor de laagste prijzen
Onze gesloten diepvrieskoffers bewaren de producten beter en verbruiken minder energie.”

5. Innovatie

Om zo efficiënt mogelijk op de snelle veranderingen in onze samenleving in te spelen wordt er heel erg ingezet op innovatie. Dit maakt dat ze vaak de voorloper zijn in de retail sector:

  • De kassa-afhandeling van Colruyt is nog steeds uniek
  • Ze zijn als één van de eersten begonnen met afhaalpunten (Collect & Go)

6. Employer branding

In een bedrijf met zoveel klantencontact is het natuurlijk essentieel dat elke medewerker dezelfde boodschap uitdraagt. Door de employer branding (link) strategie af te stemmen op de merkidentiteit, creëer je een wisselwerking tussen de twee. De juiste medewerkers worden aangetrokken en helpen mee de merkidentiteit en waarden uit te dragen. De identiteit merk je als klant in elk contact met de medewerkers.

De laagste prijzen door eenvoudig en efficiënt te werken terwijl klantvriendelijkheid voorop staat. Colruyt is een no-nonsensebedrijf.

7. Geen marketing nodig

We kunnen ineens de misvatting “Als je de goedkoopste bent, heb je geen marketing nodig!” uit de wereld helpen. Met ruim 60 marketeers (bron: jaarverslag Colruyt 17/18) en een jaarlijks promotiebudget van om en bij de 60 miljoen euro (bron: https://jobs.colruytgroup.com/nl/vacatures/afdelingschef-marketing) doen ze dan ook veel meer dan enkel roepen: “wij zijn de goedkoopste”.

Colruyt is natuurlijk ook niet enkel “de goedkoopste”. Met lage prijzen alleen maak je immers geen fans. Dat doe je met consistente marketing. Net als met De Efteling zit het in de details: alles, alles, alles draagt bij aan de unieke positionering van het merk.

The best marketing doesn’t feel like marketing – Tom Fishburn

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?