Marketingtips

Lego

LEGO is het levende bewijs dat het niet altijd ingewikkeld moet zijn. Het is tijdloos en heeft dan ook niet voor niets al twee keer de prijs ‘speelgoed van de eeuw’ gewonnen. Eén van de belangrijkste vragen in onze case studies zijn: wat kunnen wij leren van LEGO? Net zoals de meeste grote merken is ook dit speelgoedmerk als een klein bedrijfje gestart én hebben ze ondertussen heel wat watertjes doorzwommen.

Laat je altijd leiden door je missie

De missie van LEGO heeft hun op veel vlakken geholpen om goede beslissingen te nemen. Alle nieuwe ideeën worden afgetoetst aan onderstaande missie: 

To inspire and develop the builders of tomorrow

Bij LEGO geloven ze een enorme rol te spelen in het leven van kinderen. Spelen met LEGO gaat namelijk over creativiteit, problemen oplossen én samenwerken. Deze vaardigheden zullen kinderen nu én later zeker van pas komen! 

Learning through play

Kinderen leren enorm veel door te spelen. De STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Math) productlijn creëert praktische, speelse leerervaringen met blokjes, aangevuld met hardware, software en inhoud. In het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) werd de LEGO Foundation opgericht, die 25% van de winst van het bedrijf krijgt. De organisatie investeert in verschillende onderwijsprojecten over de hele wereld.

Planet promise

Omwille van de ‘tomorrow’  uit de missie wil LEGO natuurlijk ook op een milieubewuste manier ondernemen! Het feit dat LEGO voornamelijk uit plastic bestaat maakt dit niet evident. LEGO zet momenteel heel erg in op hernieuwbare energie en heeft een engagement aangegaan om tegen 2030 duurzame materialen te gaan gebruiken.

Employer branding

Het bedrijf beschikt over een duidelijke missie. En dat maakt dat ze medewerkers aantrekken die eveneens heel gedreven zijn om een positieve impact te hebben op de wereld. Dit zorgt voor een heel sterke employer branding.  Wat je uitstraalt, trek je ook aan!

Zet in op beleving

LEGO heeft altijd zeer goed naar haar consumenten gekeken. Kinderen hebben namelijk een rijke verbeelding en wanen zich vaak in een fantasiewereld tijdens het spelen. Deze creativiteit en verbeeldingskracht zien we heel duidelijk terugkomen in hun marketing.

Unieke merk ervaringen en beleving staan voorop. Van een levendige fantasie in het spel tot de LEGO movie of een bezoekje aan LEGOLAND. “Bringing the brick to life” mag je dus heel letterlijk nemen. Onlangs werd zelfs aangekondigd dat er met augmented reality zal gewerkt worden!

De beleving van de consument staat altijd centraal in hun communicatie. Als producent van plastic blokjes zeg je dus niet:

‘Wij hebben de beste kwaliteit plastic.’

‘Onze blokjes passen het beste in elkaar van alle bouwblokjes.’

‘Beste prijs-kwaliteit in plastic bouwblokjes.’

Nee natuurlijk niet. Het gaat altijd om de beleving en de emotie. Kinderen en zelfs volwassenen plezier laten beleven aan het spel. Je inleven in het verhaal én je fantasie de vrije loop laten. En dat is exact het beeld dat gecreëerd wordt.

Creëer Fans

Over de jaren heen heeft LEGO heel wat fans opgebouwd. Het creëren van fans is natuurlijk een langetermijn strategie en één die fantastisch goed werkt.

AFOL (Adult Fans Of LEGO) zijn een belangrijke doelgroep voor het bedrijf. Onlangs zocht men in ‘Lego Master’ de beste LEGO bouwers van de UK. Deze TV show trok meer dan 2 miljoen kijkers per aflevering. En wat natuurlijk een duidelijke stijging in de verkoop opleverde. Daar is absoluut weer goed over nagedacht!

LEGO IDEAS is een community met één miljoen fans die fantastische creaties maken in de hoop dat het zou opvallen bij de producent en deze het effectief lanceert of tentoonstelt in ‘The Masterpiece Gallery’ van het LEGO huis.

Marketing is geen aparte afdeling

Behandel je marketing niet als een apart proces dat pas aan de beurt komt als alle beslissingen genomen zijn. Als je een coherent verhaal naar buiten wil brengen, is het noodzakelijk dat je marketingafdeling van bij het eerste productdesign betrokken is. 

Bij LEGO doet het marketingteam de hele productportfolio, de product experience, communicatie, content en social media kanalen. Zij zijn de drijvende kracht achter alles wat op de markt komt. Het succes van LEGO is voor een heel groot stuk afhankelijk van de juiste marketing.

Daarnaast gaat marketing veel verder dan enkel reclame. Het begint bij het creëren van een product dat de moeite is om te kopen. Het gaat er om de juiste doelgroep te bepalen. Deze mensen bereiken met de juiste boodschap en de meest geschikte kanalen. Om vervolgens fans te creëren en te motiveren om jouw verhaal verder te vertellen.

Kortom, marketing gaat over emoties overbrengen, authenticiteit en over een connectie aangaan met een merk. Wil je meer weten over wat marketing is? Een absolute aanrader is dit boek van Seth Godin: This is Marketing (2018). Of kom eens praten 😉

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken