Marketingtips

nike

We laten 2018 achter ons en omarmen het nieuwe jaar. En traditiegewijs zijn daar goede voornemens aan verbonden. Zodra het vuurwerk gedoofd is en de nieuwjaarskussen uitgedeeld zijn, vliegen deze goede voornemens in het rond. Een fantastisch concept vol goede bedoelingen en enthousiasme.

Wellicht staan meer sporten én gezonder eten bovenaan het lijstje. En als we denken dat we het fitnessabonnement terug vaker gaan gebruiken, dwalen onze gedachten onwillekeurig al af naar de bekende slogan: Just do it!

Zullen we de marketing van dit bekende sportmerk even onder de loep nemen?

Merkidentiteit

De merkidentiteit van Nike wordt vaak aangehaald als één van de meest uitgesproken voorbeelden van Brand Personality Archetypes.

Het archetype ‘Hero’ gaat geen uitdaging uit de weg. Dat maakt hem vastberaden om zijn stempel te drukken op de wereld. En dit heeft vaak een grote zelfopoffering tot gevolg. De ‘Hero’ wil vooral anderen inspireren én beschermen. Het ‘Athlete’ sub-archetype, dat Nike is, gaat voluit voor fysieke kracht, behendigheid en uithoudingsvermogen. Perfectie kan enkel bereikt worden in een streven naar hoger, sneller, langer en beter.

Tip: Ga op zoek naar je eigen merkidentiteit. Start met een Google search naar ‘Brand Personality Quiz’

Inspelen op emoties

Maar waarom is het merk Nike zo succesvol? Eén van haar sterktes is dat er een emotionele band ontstaat met de consument.

Tip: Luister naar je klant! Zo ontdek je de wereld van je klant en maak je eenvoudiger een emotionele connectie.  

Het zijn niet de producteigenschappen of de kenmerken van de verschillende stoffen die centraal staan in hun communicatie. De focus ligt op het gevoel dat je krijgt door de producten te gebruiken.

En dat is exact wat we als consument graag willen horen, zien en voelen! Door gebruik te maken van krachtige afbeeldingen, kleuren en door te spreken in een idealistische uitdagende taal zegt het merk: Kom op … Ik daag je uit! 

Neem maar eens een kijkje op de website. Het ‘Hero’ – gehalte straalt eraf 😉

De kracht van social proof

In de praktijk vertaalt die emotionele band zich in authentieke ambassadeurs. En dit vooral op Instagram. Heel wat mensen, ook in jouw vriendenkring, posten foto’s van zichzelf in hun favoriete sportoutfit of tijdens een sportactiviteit. Vervolgens taggen ze in deze post het merk Nike.

Waarom doen ze dat? Heel simpel:  het zorgt voor een goed en vooral een community-gevoel. Door zich te associëren met dit ‘Hero’-merk vertellen ze aan de wereld dat ze klaar zijn voor de uitdaging.

En natuurlijk vult het bekende sportmerk dit aan met influencers en gaan ze partnerships aan met een aantal bekende topsporters, waarvan Michael Jordan ongetwijfeld de bekendste is.

Just do it!

De bekendste slogan aller tijden ontstond als slagzin bij een campagne die het merk lanceerde in de jaren ‘80. In de campagne komen een aantal professionele en amateur-atleten aan bod, die praten over hun emoties en prestaties zonder Nike te noemen. Niet iedereen binnen het marketingteam was gewonnen voor de slagzin.

Bij de consument was het nochtans een grote hit, te merken aan de ontelbare verhalen van echte mensen over de strijd, die zij zelf aangaan.‘Just Do It’ ging niet over sneakers, maar over waarden. Het ging niet om producten, het ging om merkethos.’ – Scott Bedbury, Nike’s eenmalige marketingchef over de ‘Just do it’ – campagne

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?