Marketingtips

chatbox

Klanten verwachten alsmaar sneller en spontaner vooruit geholpen te worden. Nieuwe technologieën kunnen je helpen deze uitdaging aan te gaan. Denk maar aan de chatbox.

De klant en zijn/haar beleving staan centraal

Vandaag maak je enkel verschil wanneer je de klant centraal stelt, zorgt voor toegevoegde waarde en een persoonlijke (snelle) service. Kortom, blijf succesvol door de ultieme klantbeleving te creëren!

Bovendien speelt ook de manier van communiceren met je klanten, een steeds belangrijkere rol! Stel jezelf de vraag: als ik de klant ben, hoe zou ik vandaag geholpen willen worden?

Zorg ervoor dat je (potentiële) klanten je – op een zo laagdrempelig mogelijke manier – kunnen contacteren. Een chatbox biedt die mogelijkheid.

Zo zijn wij met U en ik onlangs op zoek gegaan naar een nieuwe tool voor het social media management van onze klanten. Via de chatbox van het bedrijf in kwestie vuurden we onze prangende vragen af als een vuurpijl. We kregen snelle en duidelijke antwoorden waardoor we nog sneller konden vergelijken met de tool die we nu gebruiken. Daarnaast hebben we zelfs verbeteringen doorgegeven of zaken gemeld die ‘niet’ goed werkten. Het persoonlijke contact maakt veel los en zorgt ook voor een mooie gunfactor. We werden goed geholpen en spraken elkaar aan met de voornaam. Er kwam geen algemene offerte-mail aan te pas, wel een uniek voorstel op maat van al onze (kritische) vragen en ‘wensen’ die we konden stellen in de chatbox.

Hoe ik het zie: Door een chatbox in te zetten kan je je potentiële klanten snel ontzorgen en neem je (de laatste) twijfels weg die bepalen of ze met jouw bedrijf al dan niet in zee gaan. Vraag jezelf eens af met welke kleine vragen je blijft zitten vooraleer je een bedrijf gaat bellen of mailen.. Zie je de mogelijkheden? 🙂

En wat met een chatbot?

Een chatbot is een geautomatiseerde toepassing in de chatbox. In dit geval staan jij of jouw medewerkers dus niet zelf in voor de snelle contactmomenten met je klanten. Zie het als een virtuele medewerker die écht tijd heeft om je klanten continu (24/24) te helpen.

Er zijn eindeloze mogelijkheden om chatbots in te schakelen. Je kan het zelfs combineren met de gewone chatbox. In dit geval ‘verzorgt’ de chatbot het eerstelijns klantcontact om de klant vervolgens in contact te brengen met de juiste medewerker uit jouw organisatie.

Een tweede vaak geziene toepassing is om een chatbot in te schakelen voor het proactief versturen van informatie naar je website bezoekers. Denk aan een pop-up maar in dit geval verschijnt er een persoonlijk chatberichtje die je bezoeker verwelkomt en een gerichte vraag stelt. Op die manier kan je opnieuw ontzettend veel informatie vergaren om daar vervolgens slim op in te spelen.

Kritische noot: Wil je niet ‘belachelijk’ overkomen bij je klanten, moet dit wel heel goed ingesteld zijn en uitvoerig worden getest.
Een chatbot kan nogal eens onpersoonlijk en ‘raar’ overkomen. Tenzij je het goed aanpakt natuurlijk, en dat is hier wel een hele belangrijke factor!

Kortom, via chat kom je ontzettend veel te weten van je klanten. De communicatie gebeurt veel spontaner, laagdrempeliger en opener. Gebruik die informatie.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?

Boek nu een gratis klankbordsessieOverleg 20 min met onze marketingexperte

Krijg feedback én inspiratie via een videocall.

Jij beslist wat er aan bod komt: een geplande campagne, een nieuwe strategie, een innovatief idee om je product of dienst in de markt te zetten of wil je feedback op een lopende actie?

Gebruik deze periode om werk te maken van je marketingstrategie. Het moment om even te ontsnappen aan de dagdagelijkse drukte om hier uitgebreid over na te denken.

Boek nu jouw online klankbordsessie