Marketingtips

communicatiemedewerker-aanwerven

Als je op het punt staat om een communicatie- of marketing medewerker aan te werven is dat waarschijnlijk omdat je:

  • op een professionelere manier naar buiten wil komen;
  • je op een consistente manier wil communiceren;
  • jij en je team geen tijd meer hebben om de communicatie ‘erbij te doen’;
  • je ziet dat je concurrenten meer inzetten op communicatie en marketing.

Uit onze eigen ervaringen weten we dat dit geen evidente opdracht is. Een vacature opstellen én iemand aanwerven is één zaak. Maar de begeleiding en opleiding achteraf is net zo belangrijk als de juiste aanwerving zelf!

En als marketingbureau zijn we namelijk op de hoogte welke skills een marketing- of communicatie medewerker in huis moet hebben.

Vind de juiste match voor je bedrijf

Een slechte aanwerving kan je bedrijf veel geld kosten, daarom is het uitermate belangrijk dat je dit zorgvuldig aanpakt. Als zaakvoerder ben je perfect op de hoogte van het reilen en zeilen van je onderneming. Maar weet je specifiek wat een marketingfunctie inhoudt?

Daarom is het belangrijk om even bij volgende vragen stil te staan:

  • Zoek je een communicatiemedewerker of marketingmanager?
    Werkt je kandidaat verder op een bestaande marketingstrategie en zijn er slechts kleine aanpassingen aan het marketingplan? Is er iemand aanwezig binnen het bedrijf die een duidelijke richting kan aangeven? Of verwacht je van je nieuwe medewerker dat deze zelfstandig een strategisch plan opmaakt?
  • Wat is de jobinhoud van de nieuwe medewerker?
    Communicatie is een zeer breed begrip: teksten schrijven, advertenties opmaken, grafisch ontwerp, brochures bestellen, telefonische klantopvolging, de website updaten, marketing automation, social media marketing, nieuwsbrieven opstellen en versturen, … Het hoort er allemaal bij. Maak daarom een overzicht van de taakinhoud. Maar vooral: zorg ervoor dat je nieuwe medewerker weet wat er van hem verwacht wordt.
  • En welke competenties zijn daarvoor nodig?
    Zoek je iemand die zeer creatief is en aan de slag kan met jullie grafisch werk? Of eerder een marketeer met een voorliefde voor het op punt stellen van marketing automation? Een content marketeer of eerder een social media fanaat?
  • Welke vragen en testen laat je je potentiële kandidaat bij de sollicitatie uitvoeren?
    Je kan sollicitanten vragen om bijvoorbeeld een tekst voor te bereiden. Een andere mogelijkheid is ter plaatse de opdrachten laten uitvoeren.

Zorg ervoor dat de opdracht goed omschreven is en dat ze alle nodige informatie/materialen ter beschikking hebben.

Zorg bij de aanwerving voor een begeleider

Een vacature opstellen én iemand aanwerven is één zaak. Maar de begeleiding en opleiding achteraf is net zo belangrijk als de juiste aanwerving zelf!

Zorg voor een goed onthaal van je nieuwe medewerker. Hij moet je bedrijf door en door kennen, zodat hij zijn communicatiestijl kan afstemmen op je bedrijf. Heb je zelf geen tijd voor deze begeleiding? Zorg er dan voor dat iemand anders hem kan opvangen. Bespreek van bij het begin visie, missie en marketingstrategie. Zo dragen alle acties bij aan deze strategie.

Heb je nog geen marketingstrategie?
Kom dan eens praten. Samen zorgen we dat de fundamenten van je marketing goed liggen 😉

Opleiding op maat na je aanwerving

Pas afgestudeerde marketeers zijn heel gemotiveerd, hebben ambities én willen het beste van zichzelf geven. Maar toch ontbreken er soms praktische skills. En de kans dat je nieuwe medewerker alles kan en weet is vrij klein. Bovendien zijn er continue nieuwe ontwikkelingen binnen marketing en communicatie. Up-to-date zijn, is dus de boodschap!

Is er daarom een contactpersoon binnen je bedrijf, waar je nieuwe marketing -of communicatie medewerker terecht kan voor vragen als:

  • Welke doelgroep moet ik instellen in Facebook advertising?
  • Hoe stel ik de juiste doelgroep in bij LinkedIn advertising?
  • Hoe bepaal ik het budget van een Google Advertentie?
  • Wat is een utm en hoe maak ik die op?
  • Hoe doe ik aan Facebook remarketing?
  • Hoe optimaliseer ik Google Adwords?
  • Hoe update ik de huidige website?
  • ….

Zorg daarom voor een begeleider of een coach, waar je nieuwe medewerker van bij het begin terecht kan voor deze praktische vragen. Hierbij kan U en ik een helpende hand toesteken. We begeleiden je graag in opleidingen op maat na de aanwerving. 

Zijn er bijvoorbeeld enkele praktische skills die nog meer ontwikkeld moeten worden? Heeft je nieuwe medewerker hulp nodig bij het opstellen van een goed marketingplan? Of is er nood aan een maandelijkse marketing meeting? Wij bekijken de noden van je marketing medewerker en onderneming en werken hier samen naartoe.

Enkele opleidingen op maat kunnen zijn:

  • Social media
  • Customer journey
  • Facebook – en LinkedIn Advertising
  • E-mailmarketing
  • Google Adwords
  • Google Analytics
  • SEO
  • ….
U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken