Marketingtips

content marketing

Content marketing gaat over het delen van interessante en relevante informatie (content) op maat van je doelgroep, om vervolgens interactie en conversie te genereren. Here is how.

Doelstelling

Begin altijd met een duidelijke doelstelling te definiëren. Die doelstelling is bepalend voor de keuze van zowel de inhoud van de content, als de plaatsing en de vorm.

Wat wil je bereiken met je content? Gaat het dan om meer bezoekers naar je website, merkbekendheid, thought leadership (expertrol) of heb je feedback nodig?
Onderwerpen of thema’s

Zodra de doelstelling vastligt kan je aan de slag met een passend onderwerp. Als je doelstelling meer website bezoekers genereren is, kies je uiteraard andere onderwerpen dan wanneer je vraagt om feedback van je klanten.

Stel jezelf de vraag: Waar praat je doelgroep over? Wat wilt je doelgroep weten? Wat wilt je doelgroep delen? En wat delen ze nu al? Denk daar zeker goed over na voor je begint.

Vorm en kanaal

Weet je al wat je gaat maken om te delen met je doelgroep? Er zijn talloze mogelijkheden, denk maar aan; whitepapers, artikelen, e-books, video’s, foto’s, nieuwsbrieven, … of al gewoon een bericht op social media?

Stel dat je graag je expertise wil delen, in dit geval zijn een e-book of een whitepaper een goede keuze! Tegelijkertijd zijn ook artikelen met je professionele tips prima content.

Daarnaast kan je ook werken met een infographic (bijvoorbeeld een A4 met tien visuele tips). Wil je liever website bezoekers genereren, dan kies je best voor een artikel of blogbericht.

Verder is merkbekendheid ook een mooie doelstelling. Hier kan jij bijvoorbeeld werken met een vind-ik-leuk campagne op Facebook of een follow campagne op Linkedin.

Kortom, er zijn eindeloze mogelijkheden, en deze kan je ook onderling combineren!

Ons eigen voorbeeld: Deze marketingtip heb jij gezien op Facebook of op Linkedin en nu zit je die plots op onze website te lezen :). Onze intentie is hier natuurlijk dat je ook de kans krijgt om eens rond te snuisteren op onze website, en in het beste geval contact met ons opneemt om samen te werken aan het marketingverhaal van jouw bedrijf.

Planning

Heel belangrijk, wanneer plan ik welk bericht in? Om gestructureerd te werk te gaan met de content van je bedrijf is een agenda wel aan te raden, ook wel een contentplan genoemd.

Zo heb je bijvoorbeeld een beter bereik wanneer je doelgroep op dat moment ook online is. Daarnaast is het best om berichten te spreiden om concurrentie met andere berichten op hetzelfde moment te vermijden. En uiteraard, om een overzicht te bewaren!

Bovendien zijn je content berichten heel goed te koppelen aan campagnes die je voert met je bedrijf. Of ook aan bepaalde feestdagen en evenementen.

Zolang het maar duidelijk is wanneer welke content wordt gepubliceerd, om zo op een doordachte manier maximaal resultaat te genereren. Inplannen maar!

Algemene tips

  • Zorg dat je content makkelijk deelbaar is
  • Maak een infographic niet te groot of te breed
  • Geen te lange video’s, dan haken mensen af
  • Werk samen eens iets uit met je klanten (co-creatie)
    • De content wordt nog krachtiger
    • Iedereen die bijdraagt wil dat graag ook laten zien en dus delen op social media
  • Vraag je eigen medewerkers om de content te delen
  • Deel de content via alle eigen social media accounts
  • Stel betrokken klanten op de hoogte van je content (delen maar)
  • Geef de content maximale, deelbare aandacht op je website
  • Zorg voor een goede opvolging: Veel views, veel kliks, veel interactie? Wat kan ervan worden geleerd? Gebruik die resultaten om bij te sturen en je verhaal aan te scherpen.
U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?

Boek nu een gratis klankbordsessieOverleg 20 min met onze marketingexperte

Krijg feedback én inspiratie via een videocall.

Jij beslist wat er aan bod komt: een geplande campagne, een nieuwe strategie, een innovatief idee om je product of dienst in de markt te zetten of wil je feedback op een lopende actie?

Gebruik deze periode om werk te maken van je marketingstrategie. Het moment om even te ontsnappen aan de dagdagelijkse drukte om hier uitgebreid over na te denken.

Boek nu jouw online klankbordsessie