Marketingtips

marketing-strategieWil je de juiste marketingkanalen inzetten passende bij je bedrijfsidentiteit en die van je klanten? Dan dien je te vertrekken vanuit je marketingstrategie. We gaan hier samen even met je door.

Maak eerst werk van je marketingstrategie

Vooraleer je überhaupt een goede relatie met je doelgroep kan opbouwen, zijn er enkele stappen die je zeker niet mag overslaan. En deze zou je moeten terugvinden in je marketingstrategie. Het begint bij een probleemstelling: Waarom wil ik marketing inzetten? Om van daaruit dit verder te gaan naar concrete marketingdoelstellingen.

Vervolgens bepaal je wie je wil bereiken en daarna hoe je deze wil bereiken. Bij dit laatste speelt je bedrijfsidentiteit een grote rol. Welke bedrijfswaarden wil je uitdragen? Hoe is het karakter van je bedrijf? En hoe ga je dit communiceren zodat je doelgroep zich met jou kan identificeren?

En pas dan kan je op een goede manier bepalen welke marketingkanalen relevant zijn voor jouw bedrijf, passende bij je bedrijfsidentiteit en die van je klanten.

Zet in op basis van je doelstellingen

Online marketing

Vanuit je probleemstelling in je marketingstrategie, komen de juiste doelstellingen naar boven. Eenvoudige voorbeelden zijn, wanneer je meer online zichtbaarheid of meer brand awareness wilt creëren, dan zijn marketingkanalen zoals social media en seo een goed idee.

Of je wil meer leads genereren en sneller in contact komen met je doelgroep. In dit geval zijn Facebook-, Linkedin advertising en Google Adwords een goed idee om in te zetten. Wil je e-mailadressen verzamelen dan is het interessant om een e-book te ontwerpen. Deel je kennis in ruil voor e-mailadressen.

Offline marketing

In dit digitaal tijdperk mag je ook absoluut je offline marketing niet uit het oog verliezen. Het is vooral belangrijk crossmediaal te werk te gaan: online met offline marketing combineren. Wil je je brand awareness offline ook een duwtje in de rug duwen dan is het schrijven van een persbericht een goed idee. Of focus je op eventsponsoring en vergroot je zichtbaarheid bij je doelgroep. Sponsor je daadwerkelijk een event dan is dit de ideale gelegenheid om aan leadgeneratie te doen door middel van wedstrijden tijdens dit event bijvoorbeeld een beurswedstrijd.

Het gaat er nu om wat je wilt bereiken (wat je doelstelling is) en hier moet je altijd rekening houden met het karakter van je bedrijf en dat van je publiek.. ‘Past dit wel bij ons om hier iets mee te doen?’

Breng je budget in kaart

Ook je beschikbare budget gaat mede bepalen welke marketingkanalen je goed kan inzetten. Wanneer je bijvoorbeeld video’s wil inzetten gaat dit je net iets meer kosten dan enkele advertenties op social media.

De kosten van een videograaf of het benodigde filmmateriaal kunnen aardig oplopen. Hiermee dien je dus zeker rekening te houden en goed in kaart te brengen.

Heb je de benodigde skills in huis?

Het op poten zetten van verschillende (online) marketingcampagnes vraagt wel om enige expertise. Bekijk dan ook zeker welke zaken je zelf kan doen, of door een collega. En welke zaken je best kan uitbesteden.

Er zijn verschillende marketing workshops te vinden alsook verschillende bureaus die je vast en zeker willen helpen. 🙂

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?

Boek nu een gratis klankbordsessieOverleg 20 min met onze marketingexperte

Krijg feedback én inspiratie via een videocall.

Jij beslist wat er aan bod komt: een geplande campagne, een nieuwe strategie, een innovatief idee om je product of dienst in de markt te zetten of wil je feedback op een lopende actie?

Gebruik deze periode om werk te maken van je marketingstrategie. Het moment om even te ontsnappen aan de dagdagelijkse drukte om hier uitgebreid over na te denken.

Boek nu jouw online klankbordsessie