Marketingtips

Website optimalisatie

Laat ons Google als voorbeeld nemen. Wat wil de gebruiker als hij naar Google surft? Juist! Een zoekopdracht ingeven en zo snel mogelijk vinden wat hij zoekt. Daarom dat Google vanaf dag één zijn homepage heeft ingericht met een simpele zoekbalk. Als we kijken naar Yahoo, de grootste concurrent, dan zie je een heel ander verhaal. De homepage van Yahoo staat al jaren vol met zaken waar de gebruiker niet om vraagt. Geen wonder dat Google daarom veel populairder is voor als je iets wil vinden op het internet.

 

Het bedrijf

Als CEO van Google zou je geneigd zijn om je vele andere betalende producten zoals Google Chromecast, Google Adwords en Google Glass tentoon te spreiden. Waarom ook niet? Je krijgt miljoenen bezoekers op die pagina? Je zou bijna gek zijn om dit niet te doen. Fout dus. De bezoeker ligt hier niet op te wachten en zou dit zelfs als ergerlijk ervaren. Vraag je dus altijd af: Wat is het doel van mijn bezoeker als hij naar deze pagina komt? Koppel op basis hiervan slechts één specifiek doel aan elke pagina.

De webdesigner

Stel dat de CEO van Google aan de webdesigner de opdracht zou geven om toch alle producten te laten zien op de homepage. Het doel van de webdesigner is de opdrachten die hij krijgt zorgvuldig en technisch correct uit te voeren. Hij gaat dan ook niet degene zijn die hier tegenin zou gaan. Waarom zou hij? Hij is toch niet verantwoordelijk voor de marketing van het bedrijf.

Daarom is het belangrijk dat je als opdrachtgever goed op de hoogte bent van de marketing achter je website. Op die manier ga je de juiste instructies kunnen gaan geven aan je webdesigner of communicatiebureau. Zet daarom een altijd een stap terug en denk na wat je bezoeker echt wil, en zet je eigen verlangens even op zij. Dit geldt niet alleen voor Google, maar voor elke website die een stap voor wil hebben op zijn concurrenten.

Klaar om de marketing van je website op punt te stellen?

Kom naar onze marketing workshop: “Hoe je website doeltreffend te maken?” En dan gaan we samen kijken hoe we jouw website marketingtechnisch kunnen verbeteren met concrete actiepunten waar je onmiddellijk mee aan de slag kan!

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?