Marketingtips

Meten is weten. Op voorwaarde dat je juist meet.

Wellicht heb je Google Analytics geïnstalleerd op je website. Prima.

Je kan nu zien hoeveel mensen je website bezoeken en welke weg ze volgen.

Maar interpreteer je die data ook op de juiste manier?

Pas dan goed op voor deze valkuilen.

Klik op de links voor meer info.

De valkuilen van Google Analytics

  1. Intern verkeer uitsluiten:
    • Zorg dat je eigen verkeer uitgesloten wordt van de data. Je eigen bezoeken zijn niet relevant om analyses te doen. Dit kan je doen door je een filter in te stellen.
    • Extra tip: maak een aparte weergave in Google Analytics. Eentje met filters en eentje zonder, die alle ruwe data bevat. Als er iets zou mislopen, dan kan je toch altijd aan al je data.
  2. Direct verkeer:
    • De meest gevaarlijke categorie om verkeerd te interpreteren. Direct verkeer zijn niet enkel de bezoekers die je website link rechtstreeks ingeven in de browser, maar ALLE bezoekers waarvan Google niet weet van waar ze komen. Enkele voorbeelden:
      • Personen die klikken op een link in een nieuwsbrief
      • Personen die klikken op een link in Messenger of andere chatprogramma’s
      • Personen die klikken op een link in een offline document zoals PDF, Word, Excel…
      • Personen die klikken op een link in een app
      • Personen die komen van een http:// adres
      • Personen met browserproblemen
    • Je kan een groot stuk van deze bezoekers toch in de juiste categorie (referal, social, …) plaatsen door
      • Altijd gebruik te maken van UTM codes als je ergens links plaatst
      • Een https:// te voorzien voor je site met een SSL certificaat. Dit kan je gemakkelijk verkrijgen bij je webhosting.
  3. Betaald verkeer:
    • Om te vermijden dat betaald verkeer in je gewone referal verschijnt, moet je de links in de advertenties een UTM code meegeven. Hetzelfde geldt voor LinkedIn en alle andere advertentiekanalen.
  4. Meting van bepaalde kanalen:
    • Wil je meten hoeveel trafiek je krijgt vanuit Facebook of een ander kanaal? Tel dan zeker alle varianten op. Zo heb je bijvoorbeeld m.facebook.com, maar ook l.facebook.com en facebook.com.
  5. Referal kanalen:
    • Indien je een webshop hebt, is het belangrijk om alle bankproviders uit te sluiten van je verwijzingsverkeer. Op deze manier voorkom je dat bezoekers die naar het betaalscherm van hun bank afgeleid worden en nadien terug op je site komen, dat zij aanzien worden als verwijzingsverkeer van de bank in kwestie.
  6. Stel doelen in:
    • Met specifieke doelen is het veel gemakkelijker goede conclusies te maken. Voorbeelden van doelen: een aankoop op de website, een inschrijvingen op een nieuwsbrief, het invullen van een contactformulier, het klikken op een welbepaalde knop, …
Wil je graag hulp bij het instellen van je analytics? U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken