Marketingtips

social media marketing

Een succesvolle social media strategie kan de inkomsten van je bedrijf enorm boosten. Door in te spelen op de interesses van je klant, trigger je de naamsbekendheid van je bedrijf en het aankoopproces. De vraag is: Hoe kan je nu inspelen op zijn behoeften?

Ik licht naar mijn mening toe de drie belangrijkste pijlers toe voor een succesvolle social media strategie namelijk relevant adverteren, interactie met je klant en ze triggeren met verschillende soorten content.

Wat is het doel van social media marketing?

Drie belangrijke aandachtspunten

  1. Relevant adverteren

Via sociale media heb je veel meer mogelijkheden wat betreft personalisatie- en doelgroepopties dan traditionele media. Langs deze weg is het gemakkelijker relevante content aan te bieden aan de personen die binnen je doelgroep vallen.

Een reclamespot op de nationale televisie is namelijk voor iedereen hetzelfde. Op sociale media heb je de keuze om meer geschikte informatie te versturen naar je doelgroep. Tenslotte is elk persoon uniek en heeft iedereen verschillende interesses. Als bedrijf is het een voordeel wanneer je hier actief op inspeelt. Zo krijgt elke klant relevante informatie te zien. En dat zorgt natuurlijk voor ‘happy customers’. Als je content maakt die niet interessant is voor je doelgroep, dan wordt je content helaas niet gezien.

Hoe pak je dat nu aan? Dankzij specifieke doelgroepopties is het mogelijk om te adverteren op basis van kenmerken zoals leeftijd, opleiding, werkplek, functie, hobby’s, op locatie van je bedrijf, apparaat gebruik, aankoopgedrag en nog meer!

Ben je bijvoorbeeld een bedrijf dat zich toespitst op sportartikelen. Dan is het mogelijk om te adverteren op mannen en vrouwen in een bepaalde leeftijdscategorie die interesse tonen in sport. Daarnaast kan je ook de advertentie tonen als ze zich in de buurt van je onderneming bevinden. Deze kenmerken zorgen ervoor dat je als bedrijf relevant adverteert. Niet met een algemene boodschap iedereen bereiken, maar één doelgroep benaderen op het juiste moment.

 

Happy customers = meer leads!

 

  1. Creëer snelle interactie met je klant

Social media wordt ook als een kanaal gezien om interactie aan te gaan met je klanten. In plaats van de telefoon te nemen en je nummer in te toetsen, sturen ze je snel een Facebookbericht met hun vraag. Klanten verwachten nu eenmaal sneller en spontaner vooruit geholpen te worden. Laat het antwoord dus niet te lang wachten. Reageer hier snel.

Vandaag de dag maak je enkel het verschil wanneer je naar de klant zijn wensen luistert. Een belangrijke factor is hierbij een snelle en persoonlijke service. Hierbij kan het een goed idee zijn om een chatbot in te schakelen voor het actief reageren op berichten. Denk maar aan een pop-up onderaan je scherm die je bezoeker verwelkomt en begeleidt tijdens het aankoopproces. Met de informatie die je via dit medium verkrijgt, is het gemakkelijk om achteraf je klantenservice te optimaliseren.

 

  1. Je klanten zijn altijd online

Het voordeel in dit tijdperk is het feit dat je doelgroep altijd online bereikbaar is. Je social media bericht of advertentie kan op elk uur van de dag en op elke plaats gezien worden. Terwijl je bij een televisie- of radiospot naar dat kanaal moet kijken of luisteren.

Sociale media kanalen evolueren steeds én bieden tal van verschillende contentvormen aan zoals tekst, foto of video. Daarnaast moeten je gebruikers hier niet achter zoeken. Onbewust worden ze dus door je content getriggerd. Als je klant zelf naar content op zoek moet gaan, ben je hem al kwijt.

 

Start met een contentstrategie

Je social media kanalen vergen natuurlijk een specifieke aanpak. Ga dus niet in het wilde weg content delen, maar ga aan de slag met een contentstrategie. In marketing is een contentstrategie een leidraad waarbij je relevante en waardevolle content aanbiedt aan je klanten.

Hoe je dat aanpakt, lees je in een vorige marketingtip.

Hieronder sommen we nog even de voordelen van een contentstrategie voor je op:

  1. In je dagelijkse leven heb je al tal van andere werkzaamheden waaraan je moet denken. Een strategie helpt je de focus te bewaren.
  2. Dankzij deze strategie plan je je tijd efficiënter in en heb je meer tijd voor andere belangrijke zaken.
  3. Met behulp van een contentstrategie creëer je een rode draad voor je volgers en jezelf als ondernemer. Je klanten weten welke informatie ze verkrijgen via deze kanalen.
  4. Aan de hand van een strategie is het gemakkelijker om je doelen te meten en bij te sturen.

Alvorens je je social media aanpakt, lees hier nog even de social media trends van het najaar door. En voila, je hebt weer tonnen inspiratie!

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?

Boek nu een gratis klankbordsessieOverleg 20 min met onze marketingexperte

Krijg feedback én inspiratie via een videocall.

Jij beslist wat er aan bod komt: een geplande campagne, een nieuwe strategie, een innovatief idee om je product of dienst in de markt te zetten of wil je feedback op een lopende actie?

Gebruik deze periode om werk te maken van je marketingstrategie. Het moment om even te ontsnappen aan de dagdagelijkse drukte om hier uitgebreid over na te denken.

Boek nu jouw online klankbordsessie