Marketingtips

Duivelse Marketing

De Duivelse gekte is weer in het land. Tous ensemble kijken we gezellig naar het WK en herenigt ons land zich als een hechte community. Fan-tas-tisch! Daarnaast zorgt het WK ook voor een boost voor je zaak. Tal van commerciële acties schieten als paddestoelen uit de grond. Wat kan jij als ondernemer doen om mee te genieten van deze heerlijke periode?

Spring op de WK-kar & creëer samenhorigheid

Er zijn veel elementen die je als ondernemer kan doen om op de WK-kar te springen. Wil je graag je klanten of werknemers bij elkaar brengen? Dan is dit het ideale moment om een hechte community te ontwikkelen.

Leuke marketingacties

  • Geef een korting als De Rode Duivels winnen
  • Doe een pronostiek op sociale media en geef een unieke prijs weg
  • Geef je logo een Duivels accentje
  • Ben je een visagiste of zit je in de cosmetica? Experimenteer dan met leuke make-up looks om tijdens de match uit te pakken. Maak leuke how-to’s voor tijdens de wedstrijden. Vervolgens kan je hier een leuke Facebook wedstrijd aan koppelen.
  • Heb je een bakkerij of zit je in de voedingsindustrie. Bak leuke taarten of gebakjes in het WK-thema.
  • Werk je in de horeca? Maak een Duivels menu klaar en plaats een groot scherm waar je klanten samen kunnen genieten van de wedstrijd.
  • In de auto-industrie is het een leuk idee om je mooiste modellen in de Belgische kleuren uit te stallen

Kortom, ga creatief aan de slag met de Duivelse driekleur en er komen gegarandeerd leuke resultaten uit.

Versterk het teamgevoel

Ook als werkgever kan je zeer leuke acties verzinnen en je teamgevoel versterken:

  • Kijk samen met je collega’s naar de wedstrijd op het werk of trek naar een sportcafé
  • Voer een supporters-dresscode in en kom naar het werk in de Belgische driekleur. Opgelet: heb je enkele afspraken met klanten ingepland. Neem dan ook zeker een neutrale outfit mee 😉
  • Maak toffe foto’s met je team met een Duivels kantje
  • Doe een pronostiek op het werk en plan iets leuks voor de winnaar(s)

Met deze tips wordt de sfeer op het werk de grote winnaar tijdens het WK! Naast onze Rode Duivels natuurlijk!

Houd rekening met de volgende marketinguitingen tijdens het WK

Er zijn echter wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden:

  1. Rode Duivels is een beschermd merk

Houd vooral in je achterhoofd dat de ‘Rode Duivels’ een beschermde merknaam is door de Belgische voetbalbond. Deze naam werd bij het Benelux Bureau voor Intellectuele Eigendom geregistreerd.

Wat houdt dit concreet in? Enkel de Belgische voetbalbond mag de naam ‘De Rode Duivels’ commercieel hanteren. Voor de eigenwijzen onder ons: ‘Diables Rouges’, ‘Belgian Red Devil’, de ‘Duivelse drietand’, het logo van de Belgische ploeg en nog een aantal andere tekens van de Rode Duivels en de fanclubs zijn ook beschermd. Helaas! Gebruik deze merknamen dus niet in je uitingen.

  1. Officiële merchandising

Verkoop je in jouw zaak Rode Duivels-artikelen? Of misschien geef je dit als relatiegeschenk cadeau aan jouw relaties? Let dan goed op dat dit enkel via de officiële verdelers van de Rode Duivels verloopt. Er zijn namelijk heel veel namaakartikelen in omloop!

  1. Onze spelers?

De Voetbalbond heeft ook portretrechten van de spelers. Zonder toestemming mag je absoluut geen foto’s van Kevin De Bruyne, Dries Mertens of andere Duivels gebruiken in je marketing.

En wat mag wel?

Wees vooral creatief in je marketing en houd bovenstaande regels in je achterhoofd. Je mag altijd aan de slag gaan met de Belgische driekleur in je ontwerpen. Combineer dit met een figuur van een voetbal, voetballer, supporters. Of organiseer een fotoshoot met je eigen werknemers en gebruik deze unieke foto’s. Gebruik woorden zoals ‘Duivels’ in je marketing. Dit is natuurlijk wel toegelaten.

Heb je toch nog twijfels over je ontwerp en marketingactie? Contacteer de dienst marketing van de voetbalbond.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?