Marketingtips

e-mailmarketing

E-mailmarketing wordt vandaag zwaar onderschat, denk alleen al aan de mogelijkheden van personalisatie en dynamische content. Dit wérkt in 2018.

Gouden regels in e-mailmarketing anno 2018

1. De 3-seconden regel

De basisregel in e-mailmarketing: Je hebt amper drie seconden om iemand zijn aandacht te krijgen. Net zoals op je website, gaan bezoekers – en in dit geval ontvangers – niet lezen maar scannen!

Allereerst kijkt men naar de zender, ‘Van wie is dat mailtje?’, ken ik dat bedrijf en die persoon? Vervolgens kijken ze naar het onderwerp van de mail. En geloof me vrij, wat je daar zet maakt écht het verschil.

Vertrek hier, bij de gedachtegang dat ook ongeopende mails impact hebben! De eerste 5 woorden in je onderwerp zijn sowieso zichtbaar in de inbox van je ontvanger. Triggeren maar!

2. Bekijk je e-mail vooraf op je mobiel

Weet dat 54% van de e-mails worden geopend op een smartphone of tablet. Neem nu je telefoon eens vast en doe je e-mail app open. Welke doe je open en welke niet..? Als je weet waarom, leer daar uit en doe daar iets mee in je eigen mailings.

3. Geef je nieuwsbrieven een duidelijke en gebruiksvriendelijke structuur

Zorg dat je de belangrijkste zaken laat opvallen. Zoals ik eerder zei, mensen scannen.
Krijg je doelgroep zo snel mogelijk mee van A naar B.

Denk aan onze tip over een gebruiksvriendelijke website: Schrijf duidelijke titels en tussentitels, plaats de meest relevante woorden in het vet, zorg voor herkenbare links (onderstreept), maak opsommingen en benoem calls-to-action!

Daarnaast zorg je best voor voldoende witruimte. Witruimte geeft de lezer rust en dus minder leestijd.

4. Profiteer van vooropgestelde (eenvoudige) templates

Er zijn verschillende tools voor e-mailmarketing waar je vooropgestelde templates kan gebruiken voor je e-mail. Meestal staat er zelfs bij welke template is aangeraden voor het resultaat dat je wilt bereiken.

Een van de eenvoudigste tools hiervoor is MailChimp. Daarnaast zijn er ontelbare alternatieven, naargelang je budget.

5. Personaliseer je mailings

Stem de content in je e-mails af op wat je weet van de ontvanger. Een goede personalisatie zorgt voor een enorme impact op het resultaat.

6. Schrijf zoals je spreekt

Spreektaal leest veel vlotter én aangenamer dan de klassieke schrijftaal. Vertel gewoon wat je wil overbrengen. Deel dat met een collega, vriend of familielid. Als de boodschap duidelijk is voor iedereen zit je goed!

7. Keep it short, and simple

Het klinkt bizar maar schrijf alsof je schrijft voor een 12-jarige. Klare taal, die kort en duidelijk is, zorgt ervoor dat de ontvanger zo min mogelijk moet nadenken, lezen, en dus meteen in actie kan schieten met je call-to-action.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?