Marketingtips

Employee Advocacy

Employee advocacy is wellicht het krachtigste weermiddel tegen onder andere het dalende bereik op social media. Betrek je hele team in je bedrijfsboodschappen en je zult versteld staan van de resultaten. Here is why and how.

Enkele geweldige quick wins door employee advocacy

1. Gegarandeerd (veel) meer bereik

In de meeste gevallen heb je veel meer volgers op je persoonlijk profiel dan op je bedrijfspagina. En dat is hetzelfde bij je teamleden. Blow your mind, denk aan de voordelen van alle connecties van je hele team samen, in één poel! Dat wat je wilt vertellen, of bepaalde conversies die je wil activeren via een online bericht of boodschap, kan je gewoonweg delen, versterken en boosten op netwerk A, netwerk B en netwerk C … naargelang het aantal medewerkers dat je in dienst hebt.

2. Een veel persoonlijkere en authentiekere interpretatie van je publiek

Je kan je boodschap nog zo ‘authentiek’ of persoonlijk mogelijk maken op je bedrijfspagina, dan nog communiceer je niet van mens tot mens.

Potentiële klanten en supporters van je bedrijf, én van je specifieke werkzaamheden – plus de supporters van de werkzaamheden van je teamleden – willen praten met personen. Mensen doen zaken met mensen, meer dan ooit tevoren. En dat moet je heel goed onthouden!

3. Een verrassende stijging in engagement en interactie met je publiek

Als je communiceert vanuit je persoon, zijn mensen veel sneller geneigd om te reageren of om je persoonlijk aan te spreken.

Denk maar aan de familiefeesten, netwerkevenementen, of wanneer je in een gedeeld gebouw werkt zoals wij: ‘Ik heb je berichten zien verschijnen op social media!’, ‘Wat gebeurt er allemaal, ik zie vanalles online, super!’ of ‘Hey ik zag je berichtje, wij moeten eens praten!’. Enzovoort.

Dit hangt uiteraard samen met het feit dat je via je persoonlijk netwerk, tot 100% je eigen netwerk bereikt. Het netwerk of beter het aantal volgers van je bedrijfspagina komt daar meestal lang niet aan.

4. Meer vertrouwen en kennisdeling vanuit expertise

Bovendien komt hier ook een heel groot stuk ‘social proof’ in beweging. Zeker wanneer men jou of een (of meer) van je teamleden ervaart als iemand met veel expertise en ervaring. Mensen gaan vertrouwen op de kennis die je deelt, en gaan je ook op je woord nemen wanneer je iets aanbiedt waarin je vertelt dat dit voor hen van toegevoegde waarde is.

Kijk maar eens goed naar de thought leaders in je team, je hebt ze ongetwijfeld aangenomen omdat ze uitblinken in hun expertise. Zichtbare kennis en passie over het onderwerp waarover iemand spreekt, dat zie je, zelfs in een eenvoudig bericht op LinkedIn.

Plan van aanpak: Teammeeting!

Roep je team even bij elkaar, het is tijd om de employee advocacy vorm te geven.

Eerst en vooral dien je wel te beseffen dat alles staat en valt met goede content. Begin dus eerst met de bepaling daarvan. Zo kan je bijvoorbeeld brainstormen over wat je dit kwartaal gaat vertellen aan je doelpubliek en de wereld wilt insturen. Denk hier altijd aan relevantie en toegevoegde waarde.

Next, por je teamleden aan tot delen. Zodra de content klaar staat om gepubliceerd te worden, en liefst in een contentplan, klop je even op tafel en vraag je vriendelijk aan je team of iedereen de boodschap wil delen op de voor jullie relevante kanalen.

Het is erg belangrijk dat iedereen er zijn of haar eigen verhaal/visie aan toevoegt. In het beste geval heeft ieder teamlid een zekere feeling of passie met je bedrijf en de diensten die je aanbiedt. 🙂 Je mag er dus op vertrouwen dat hun toevoeging sowieso van meerwaarde is, zelfs wanneer ze gewoon een stukje uit je content toelichten zoals bijvoorbeeld een quote uit je blogartikel, of een voor hen top-feature van je product.

Conclusie, zet in op het netwerk en de kenniskring van je medewerkers. Maak zo je boodschap nog menselijker, verhoog je bereik aanzienlijk en laat je eigen thought leaders los op social om nog meer vertrouwen te wekken in je diensten en producten. Het gaat er niet om wat je kent, het gaat er om wie je kent en welke meerwaarde zij voor jou en je potentiële klanten brengen.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?

Boek nu een gratis klankbordsessieOverleg 20 min met onze marketingexperte

Krijg feedback én inspiratie via een videocall.

Jij beslist wat er aan bod komt: een geplande campagne, een nieuwe strategie, een innovatief idee om je product of dienst in de markt te zetten of wil je feedback op een lopende actie?

Gebruik deze periode om werk te maken van je marketingstrategie. Het moment om even te ontsnappen aan de dagdagelijkse drukte om hier uitgebreid over na te denken.

Boek nu jouw online klankbordsessie