Marketingtips

employer-branding

Medewerkers kiezen, net zoals je klanten, voor het beste wat de markt te bieden heeft. De uitdaging voor jou als werkgever is je troeven benoemen en deze uitspelen. Dit is Employer branding.

Focus meer op je interne imago

Vroeger waren bedrijven vooral bezig met de indruk die ze maakten op de buitenwereld. Iedereen wilde een toffe uitstraling hebben waarmee ze sollicitanten konden lokken: ‘Wij zijn een geweldige plek om te werken.’’ En ja, een bedrijf kan zijn identiteit proberen te vatten in een catchy quote of slogan. Maar een eerlijke getuigenis van een medewerker zorgt voor veel meer effect. Bijvoorbeeld in een interview of videoblog.

Customers will never love your company until the employees love it first.”

Niets is minder waar. Wanneer je als bedrijf bevlogen ambassadeurs hebt zitten, gaat dat veel authentieker overkomen.

Creëer inspirerend leiderschap

Medewerkers die zich (graag willen) identificeren met hun werkgever, dragen de cultuur van hun organisatie mee uit. Als leider is het hier belangrijk dat je de maatschappelijke relevantie van je producten of diensten kunt aantonen.

Veel bedrijven nemen Apple als voorbeeld: Steve Jobs was een geboren leider die een verhaal kon vertellen. Hij had ook een sexy product en daarom is Apple zo’n sterk merk.

Bovendien vormen trotse en enthousiaste merkambassadeurs een efficiënte manier om de juiste en volgende talenten voor je bedrijf aan te trekken.

Kom naar buiten met échte verhalen

Op verschillende vacaturesites en -kranten zien we nog steeds ontzettend veel wisselbare vacatures verschijnen. Krab het logo en de bedrijfsnaam weg, en je weet niet meer van wie de advertentie komt.

Kom als bedrijf naar buiten met echte verhalen, en je wordt in één klap populair op de arbeidsmarkt. Maak een verhaal, dat als vertrekpunt dient om een relatie met je werknemers op te bouwen.

Hoe? Laat je bestaande team zelf hun verhaal doen, en je hebt meer geloofwaardigheid te pakken dan wanneer een hele hr-afdeling dat doet. Bijvoorbeeld de beschrijving van een werkdag in zijn/haar eigen woorden of een testimonial over “Mijn groeitraject bij..”. Dit is ideaal voor op je website en om te delen op social media.

TIp: Het is vaak die ene kritische noot die de geloofwaardigheid doet toenemen. Sollicitanten weten ook wel dat geen enkel bedrijf perfect is. Benoem dat als werkgever, en het maakt je alleen maar charmanter.

Belangrijk: Zorg voor een goede vacaturetekst

Last, but definitely not least: Schrijf, of laat goede vacatureteksten schrijven. Meestal zijn we vooral bezig met aspecten zoals bedrijfscultuur en werksfeer, terwijl het finaal draait om de concrete jobinhoud die sollicitanten moet overtuigen.

Sollicitanten die hun vak serieus nemen, kijken naar vacatures die veel details over de jobvereisten bevatten. De schrijfstijl en -structuur spelen hier een cruciale rol. Het is voor hen de eerste kennismaking met je bedrijf en ze moeten zich meteen aangetrokken voelen.

Tip: Blijf eerder weg van clichés zoals “Je bent een teamplayer, maar kan ook zelfstandig werken.” Benoem vooral wat dat dan inhoudt in je bedrijf, een teamplayer zijn.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?