Marketingtips

Events zijn een onwaarschijnlijk belangrijk onderdeel van het marketing- en communicatiebeleid voor je bedrijf. Je komt direct in contact met je doelgroep en zij met je bedrijf.

Strategieën achter eventmarketing

Eventmarketing is het uitgangspunt van verschillende strategieën. Een definitie luidt ‘’Eventmarketing richt zich op het ontwikkelen, verdiepen en uitbouwen van een relatie met één of meer (genodigde) doelgroepen, waarbij het event of de serie events als marketing- en-communicatie instrument wordt ingezet en waarbij emotie en beleving samenkomen. Voorwaarde is een duidelijk geschreven doelstelling, boodschap en doelgroep, de buyer persona.‘’

Begin éérst en vooral met het bepalen van de doelstelling. Wat wil je bereiken met het event? En ook, wat wil je dat je klanten doen, voor, tijdens én na het event.

Een event kan bijvoorbeeld worden georganiseerd vanuit:

  • Relatie-marketingstrategie: Opbouwen, behouden en versterken van klantrelaties
  • Marketingcommunicatiestrategie: Delen van kennis en thought leadership over je bedrijf, om zo de houding en het gedrag van klanten ten opzichte van je bedrijf te verbeteren
  • Externe branding strategie: Positief beïnvloeden, creëren of veranderen van associaties die een bezoeker bij een merk of bedrijf heeft
  • Interne branding strategie: Versterken van de connectie die je medewerkers hebben met je bedrijf, om op die manier samen te zorgen voor dezelfde uitstraling naar (potentiële) klanten

Bovendien, maak ook op events, altijd de klant ‘de held’ van het verhaal. Zorg voor interactie, awareness, beleving, en maak er een positieve ervaring van (zo kan je ook andere partijen of sprekers betrekken om je content te versterken)

7 redenen om events te organiseren

  1. Een event zet je klant vaak aan tot kopen
    – Als een bezoeker geïnteresseerd is in je diensten en je bedrijf ‘live’ ontmoet is deze sneller geneigd om een samenwerking met je aan te gaan
  2. Events verslaan de traditionele media
    – Uit onderzoek blijkt dat consumenten een product of dienst veel beter begrijpen na een event
    – In vergelijking met dezelfde boodschap via alle andere media
  3. Je bedrijf wordt positief beladen
    – De bezoekers van je event hebben na afloop een meer positieve houding (attitude) tegenover je bedrijf
  4. Alle zintuigen worden geprikkeld
    – Alleen met events kan je alles tastbaar maken en worden zintuigen geprikkeld, maak hier gretig gebruik van (zorg voor een unieke beleving)
  5. Het is een optimale beleving voor je bezoekers
    – De nieuwe generatie wil beleving in combinatie van netwerk en relevantie, denk aan selfies
    – Combinatie van live en online kunnen deze wens invullen
  6. Er zijn ontelbare nieuwe mogelijkheden om je bedrijf in de kijker te zetten
    – Tegenwoordig is een zakelijke event niet alleen meer een locatie, mensen bij elkaar brengen, boodschap overbrengen, lekker eten, muziek en weer naar huis
    – Het concept is flink versterkt, de kracht zit vandaag in de doorontwikkeling waarbij promoties, fieldmarketing (persoonlijke interactie) en alle andere vormen van live, strategisch ingezet kunnen worden
  7. Events spelen een hoofdrol in alle ontwikkelingen op marketinggebied
    Elk event dat je organiseert vertelt je verhaal live, en je krijgt directe feedback waar je mee aan de slag kan!

In een volgende tip over eventmarketing lichten we graag concreet toe hoe je marketing doeltreffend inzet om succesvolle events op poten te zetten.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?