Marketingtips

Facebook advertenties zijn er in alle soorten en maten. Heb je dan een keuze gemaakt, dan is de volgende uitdaging het kiezen van de juiste doelgroep voor jouw advertentie.
Kies je goed, dan heb je héél wat te winnen. Je bereikt de juiste mensen, namelijk degene waarvoor je advertentie interessant is. Hierdoor geef je geen geld uit aan weergaven en klikken die voor jou niet relevant zijn. En degene die niet geïnteresseerd zijn, hoeven zich niet te ergeren aan je niet-relevante advertentie. Een win-win toch?
Hoe pak je dat nu aan? Er zijn tal van methoden om je doelgroep te bepalen. Wij geven je alvast de vijf methoden, die wij het meest interessant vinden.

Betrokkenheid op Facebook (nieuw)

Sinds kort kan je een doelgroep aanmaken van personen die een actie hebben uitgevoerd op je pagina, bericht of advertentie. Dit kan gaan van mensen die minstens 3 seconden een video van je bekeken hebben, tot iedereen die je pagina bezocht heeft, tot personen die op een actieknop geklikt hebben.
Combineer dit met een vergelijkbare groep (meer hierover verder in het artikel) en je bereikt personen met dezelfde kenmerken zoals locatie, leeftijd, geslacht en interesses in een handomdraai.

Interesses

Interesses is één van de meest uitgebreide categorieën om je doelgroep te definiëren. Je kan meerdere onderwerpen kiezen waar mensen in geïnteresseerd zijn. Dit is vooral interessant om meer merkbekendheid te genereren, want de doelgroepen zijn vaak erg groot. Combineer je dit met het instellen van een specifieke regio dan wordt je doelgroep onmiddellijk wat kleiner.

Levensgebeurtenissen

Onder demografische gegevens vind je levensgebeurtenissen. Hier kan je doelgroepen selecteren op basis van belangrijke gebeurtenissen zoals een nieuwe baan, pas getrouwd, verloofd, verjaardagen en je kan je zelfs richten op de vrienden van pasgetrouwden. Vaak kan je ook een specifieke periode na het evenement selecteren zoals 3 maanden, 6 maanden en 1 jaar.

Leiders

Wie heeft een hoog aanzien in jouw markt? Zijn er bedrijven, merken of belangrijke personen die grote overeenkomsten hebben met de zaken die jij doet? Typ deze in en je kan je richten naar personen die dit en dus waarschijnlijk ook jouw product leuk gaan vinden.

Look-a-like audience of vergelijkbare groepen

Je kan van alle door jou samengestelde doelgroepen een “look-a-like” of vergelijkbare groep maken. Facebook gaat dan op zoek naar andere personen, met dezelfde kenmerken. Zo bereik je weer heel wat nieuwe mensen.
De mogelijkheden om te adverteren via Facebook groeien elke dag, daarom kan het zeer complex overkomen. Een goed opgezette Facebook advertentie blijft één van de meest effectieve en goedkope manieren om klanten te bereiken.
ALGEMENE TIP: Maak een vergelijkbare doelgroep aan op basis van personen die een interactie hebben gehad met je pagina, berichten of advertenties via “Betrokkenheid op Facebook”.
U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?

Boek nu een gratis klankbordsessieOverleg 20 min met onze marketingexperte

Krijg feedback én inspiratie via een videocall.

Jij beslist wat er aan bod komt: een geplande campagne, een nieuwe strategie, een innovatief idee om je product of dienst in de markt te zetten of wil je feedback op een lopende actie?

Gebruik deze periode om werk te maken van je marketingstrategie. Het moment om even te ontsnappen aan de dagdagelijkse drukte om hier uitgebreid over na te denken.

Boek nu jouw online klankbordsessie