Marketingtips

Facebook advertenties

Het nieuwe algoritme van Facebook zorgt ervoor dat je meer berichten van je vrienden ziet én enkel nog de meest relevante advertenties. Sinds deze wijziging is het dus nóg belangrijker om als adverteerder je doelgroep juist af te bakenen.

Facebook verzamelt via 4 manieren gegevens van je:

Sinds de wijziging van dit algoritme is het belangrijk om een goed inzicht te krijgen waarop Facebook gegevens verzamelt om je bepaalde advertenties te tonen.

En die vier manieren waarop Facebook informatie verzamelt zijn als volgt:

  1. Pagina’s die je leuk vindt en de interacties die je met berichten van pagina’s hebt
  2. De gegevens die je hebt ingevuld op je persoonlijk profiel en de plaatsen waar je incheckt
  3. Je activiteiten op andere websites die over een Facebook pixel beschikken
  4. De plaatsen waar je telefoon een internet connectie maakt

Pagina’s die je leuk vindt en de interacties die je met berichten van pagina’s hebt

We lichten in deze marketingtip de eerste manier “Pagina’s die jij leuk vindt en de interacties die je met berichten van pagina’s hebt” even uit.

Op basis van pagina’s die je leuk vindt en de interacties die je met berichten van pagina’s hebt, gaat Facebook je interesses bepalen waar adverteerders op kunnen segmenteren. Deze interesses worden ingedeeld in de volgende categorieën:

  • Nieuws en entertainment
  • Bedrijven en sectoren
  • Personen
  • Hobby’s en activiteiten
  • Reizen, plaatsen en evenementen
  • Eten en drinken
  • Technologie
  • Sport en outdoor
  • Winkelen en mode
  • Fitness en welzijn
  • Opleiding
  • Familie en relaties
  • Lifestyle en cultuur

Facebook kent automatisch interesses aan je profiel toe

Je zal merken dat de interesses die Facebook aan je toekent niet altijd overeenkomen met je echte interesses. Dit komt omdat niet elke pagina die je volgt op Facebook helemaal bij je interesses hoort.

En hier start de werking van het algoritme van Facebook. Als je nooit een interactie met berichten rond het onderwerp van een pagina hebt, dan gaat deze interesse ook een lagere score krijgen dan onderwerpen van pagina’s waar je wel interactie mee hebt.

We halen even een voorbeeld erbij. Stel dat er bij je interesses staat: ‘marketing’. En iemand adverteert op de interesse ‘marketing’. Dan bestaat er een verhoogde kans dat je deze advertentie te zien krijgt.

Doe je niets met deze ‘interesse’ zoals klikken op de advertentie of reageren op de advertentie? Dan krijgt de advertentie een lagere score waardoor de kans kleiner wordt dat je hem de volgende keer nog te zien gaat krijgen. Ook de score voor deze ‘interesse’ gaat bijgevolg omlaag. Je zal dan in de toekomst minder marketing gerelateerde advertenties en/of berichten te zien krijgen in je nieuwsfeed.

Resultaat: relevantere advertenties van pagina’s die je écht leuk vindt!

Meten is weten

Dit kan je goed zien in je statistieken. Als je adverteert naar een groep van 5.000 mensen merk je dat het aantal unieke personen dat je bericht te zien gaan krijgen altijd lager zal zijn ongeacht het budget dat je uitgeeft. Het algoritme bepaalt of personen binnen de vooropgestelde doelgroep ook effectief tevreden gaan zijn met jouw boodschap. Indien niet, dan krijgen ze de advertentie niet te zien.

Ontdek hoe je doeltreffend kan adverteren op Facebook

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?

Boek nu een gratis klankbordsessieOverleg 20 min met onze marketingexperte

Krijg feedback én inspiratie via een videocall.

Jij beslist wat er aan bod komt: een geplande campagne, een nieuwe strategie, een innovatief idee om je product of dienst in de markt te zetten of wil je feedback op een lopende actie?

Gebruik deze periode om werk te maken van je marketingstrategie. Het moment om even te ontsnappen aan de dagdagelijkse drukte om hier uitgebreid over na te denken.

Boek nu jouw online klankbordsessie