Marketingtips

Facebook Remarketing

Dagelijks bezoeken mensen je website. Als ze geen aankoop doen of contact opnemen, verlaten ze je website en zie je ze waarschijnlijk nooit meer terug. Jammer, want het is duidelijk dat ze wel interesse toonden in je product of dienst. Anders zouden ze namelijk nooit op je website terechtkomen.

Bereik bezoekers van je website op Facebook

Een goede oplossing hiervoor is om Facebook Remarketing in te zetten. Hierbij kan je aan iedereen die je website bezocht een bericht laten zien op Facebook om ze op die manier alsnog te overtuigen om je product te kopen, je Facebookpagina te volgen of een andere actie te ondernemen.

Hoe doe je dit?

  1. Ga naar je Facebook advertentieaccount
  2. Ga naar Alle Hulpmiddelen > Meten en Rapporteren > Pixels
  3. Klik op Pixel instellen en volg de instructies

Let wel: je gaat de hulp nodig hebben van je webdesigner. Hij moet namelijk een stukje code op de website plaatsen.

Facebook remarketing

De Facebook Pixel

Het stukje code noemen we de Facebook Pixel. Dit bestaat uit een afbeelding van 1 pixel groot die op elke pagina van je website wordt geplaatst. Zodra er iemand op een webpagina komt, wordt deze pixel geladen. Vervolgens wordt je data verzonden naar een bestandje dat op je computer staat namelijk: een cookie.  

Wanneer deze persoon daarna op Facebook surft, stuurt deze cookie de informatie door naar Facebook. Deze informatie bestaat uit:

  • webpagina’s
  • tijd van het bezoek
  • acties zoals contactformulier, klikken, …

Op deze manier weet Facebook welke gebruiker je website bezocht én welke acties hij uitgevoerde.

Meer info over de Facebook Pixel

Doelgroep aanmaken

Zodra je Facebook pixel geïnstalleerd is, kan je van start gaan met het aanmaken van een nieuwe doelgroep.

  1. Ga opnieuw naar je advertentieaccount
  2. Ga naar Alle Hulpmiddelen > Middelen > Doelgroepen
  3. Maak een Aangepaste doelgroep
  4. En selecteer Websiteverkeer

Facebook remarketing

Facebook remarketing

Bij het aanmaken van een aangepaste doelgroep op basis van websiteverkeer krijg je nog enkele interessante opties. Zo kan je verschillende doelgroepen aanmaken op basis van specifieke pagina’s die ze bezochten op je website. Of afhankelijk van de tijd ze op je website doorbrachten.

Langs deze weg bereik je enkel de mensen die de meeste interesse toonden.

Daarnaast is het ook mogelijk om specifieke acties zoals een klik op een button, een contactformulier te gaan opgeven bij je pixels (aangepaste conversies). Op die manier kan je bv. enkel de mensen gaan targeten die ooit contact hebben opgenomen via een contactformulier.

Facebook Remarketing

Tip: stel het aantal dagen naar 2-5 dagen in. Anders krijgen mensen je advertentie 30 dagen lang te zien zodra ze je website bezoeken. En dat kan heel ergerlijk zijn.

Advertentie aanmaken

De laatste stap is het aanmaken van een advertentie. Hier krijg je de optie om een aangepaste doelgroep te selecteren. Hoe meer verschillende remarketing doelgroepen, hoe beter je jouw advertentie kan afstemmen op je doelgroep.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?

Boek nu een gratis klankbordsessieOverleg 20 min met onze marketingexperte

Krijg feedback én inspiratie via een videocall.

Jij beslist wat er aan bod komt: een geplande campagne, een nieuwe strategie, een innovatief idee om je product of dienst in de markt te zetten of wil je feedback op een lopende actie?

Gebruik deze periode om werk te maken van je marketingstrategie. Het moment om even te ontsnappen aan de dagdagelijkse drukte om hier uitgebreid over na te denken.

Boek nu jouw online klankbordsessie