Marketingtips

gebruiksvriendelijke website

Mensen komen niet naar een website om te lezen, wel om iets te doen. Het is van ontzettend belang dat je weet voor wie je de website maakt en wat je wil bereiken met de inhoud. Je leest hieronder het vervolg van onze vorige tip.

Gebruiksvriendelijke website met duidelijke Call-to-actions

Een call-to-action of CTA zet je websitebezoekers aan om iets te doen. Denk hier dus na over dingen die jij wil dat de bezoeker doet! Bijvoorbeeld een offerte aanvragen, een contactformulier invullen, een bestelling plaatsen, enzovoort. De beste manier om een CTA weer te geven op je website is in de vorm van een knop (een button).

Hieronder enkele tips voor een goede cta:

  • Zeg je bezoekers wat je wil dat ze doen
  • Gebruik positieve woorden
  • Durf ‘Ja’ toe te voegen aan je CTA
  • Schrijf woorden die meteen een resultaat voorspiegelen van de actie:
    *‘Zoek de juiste vacature’ → ✅ ‘Vind de juiste vacature’
    *‘Vraag een offerte’ → ✅ ‘Krijg een offerte op maat’
    *‘Order information’ → ✅ ‘Get information’
  • Plaats geruststellende én eerlijke boodschappen onder de CTA (= microcopy). Bijvoorbeeld, ‘Plaats een bestelling’ met daaronder in het klein vermeld ‘30 dagen geld terug garantie’, ‘Wij beantwoorden jouw vraag binnen twee werkdagen’
  • Maak gebruik van actieve zinnen bij je CTA: ‘Wij aanvaarden opleidingscheques’, ‘Wij houden je op de hoogte via de nieuwsbrief’, ‘Via onze website blijf je op de hoogte’
  • Schrijf altijd actiegericht: Je mag voor één keer dictator spelen. 🙂 ‘Bekijk de één-minuut-video!’, ‘Reserveer nu’, ‘Plan een afspraak’, ‘Bekijk de foto’s’, ‘Bestel vandaag …!’

Ja, ik wil data voor marketing workshops ontvangen

Gebruik psychologische verleidingstrucs

Hieronder de voor ons belangrijkste op een rijtje:

1. Sociale bewijskracht of ‘Social proof’ inzetten

Als heel veel mensen zeggen dat iets goed is ga je dat ook sneller aannemen. Een toepassing op je website is bijvoorbeeld ‘1000 andere klanten waren je al voor’ of ‘We hebben al 500 volgers op Facebook, ben jij de volgende?’

2. Autoriteit uitstralen

Denk hierbij aan de tandpasta reclame’s op tv. Ze schakelen bewust ‘experten’ in met een witte doktersjas om autoriteit en expertise uit te stralen. En dat werkt!

Zo kan je op je website reviews opvragen van enkele topklanten of je laten refereren door erkende organisaties zoals U en ik wel eens aangeraden wordt door Voka of Bryo :). We voelen ons dus erg gewaardeerd! Leuk!

3. Schaarste creëren

Marktkramers zijn hier het beste voorbeeld van ‘Het zijn de laatste!’. Online kan je dit onder meer toepassen bij een ticketverkoop of evenement ‘Bestel de laatste tickets’, of ‘De plaatsen zijn beperkt’

4. Betrokkenheid en consistentie organiseren

Eens je achter een bedrijf en haar diensten staat ben je sneller geneigd om je e-mailadres achter te laten. Je kiest om nieuwsbrieven of whitepapers te ontvangen.

Bereik dit bij je klanten en je zal zien dat daar zeker wat voor terugkrijgt. Zorg dus voor relevante content en verwen je bezoekers met informatie op maat!

5. Sympathie

Hoe sympathieker we iemand vinden, hoe meer we geneigd zijn om die te vertrouwen. Dat geldt dus ook voor je bedrijf! Zorg voor spontane boodschappen. Je mag best wat informeler communiceren met je klanten.

Bv. ‘Kom je graag eens babbelen?’, ‘Zullen we een keertje lunchen?’ en deel een keer iets leuks van jullie op social media! Vergeet niet (spontaan) te lachen! 😄

6. Wederkerigheid tonen

We staan als mensen niet graag in het krijt bij iemand. Wanneer je iets krijgt geef je graag iets terug.

Vraag je naar een e-mailadres of andere gegevens, geef daar dan iets voor in ruil. Denk ook hier aan relevante zaken zoals tips & tricks! Eerst geven, dan nemen.

7. Zorg voor een gevoel van eenheid

Geef je bezoekers het gevoel ‘bij de groep te horen’. Laat zien dat je hen begrijpt. Spreek hen persoonlijk aan en zorg voor erkenning. Houd hierbij rekening met je doelgroep.

Bijvoorbeeld ‘Als groeiende ondernemer weet je als geen ander hoe belangrijk marketing is voor je bedrijf’. → Voel je je aangesproken? Dan mag je ons altijd een keer bellen, naast koffie liggen hier ook lekkere versnaperingen klaar! 😉

Zorg dat je website werkt op élke browser én device

Het is van ontzettend belang dat je website correct werkt op iedere browser en op élk device! Je kan al beginnen met zelf eens naar je website te kijken via je smartphone of tablet.

Als dit niet overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is moet je daar meteen werk van (laten) maken. Lees hier waarom dat zo belangrijk is!

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?