Marketingtips

Webschrijven en Online schrijven

Lezen mensen een website op dezelfde manier als een boek? Nee.

Schrijven voor het web is dus totaal anders dan op papier.

  1. Online leesgedrag is taakgericht
    • Mensen komen naar een website om iets te doen
  2. Online lezen = scannen van teksten
    • 79% van alle mensen scant ipv een tekst woord voor woord te lezen
    • De overige 21% zijn hoofdzakelijk mensen met weinig surfervaring
  3. Een beeldscherm is totaal anders dan papier
    • Een scherm leest trager dan papier
    • Online content onthouden we minder goed
    • Op een scherm kijk je eerst naar de tekst, dan pas naar de afbeeldingen
  4. Gevaarzones voor tekst
    1. Rechts: 69% van onze aandacht gaat naar de linkerkant van de pagina
    2. Onder de vouw: 80% van onze aandacht gaat naar het deel boven ‘de vouw’
    3. Banners: Zones op of rond grote afbeeldingen worden minder bekeken

Met deze kennis, kan je teksten schrijven die meer gelezen worden.

Webschrijven is een vak dat je kan leren. Neem hiervoor zeker een kijkje bij de webinars van AGConsult. Een aanrader!

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?