Marketingtips

persbericht

Free publicity krijg je niet zomaar, het verkrijgen van gratis aandacht in de pers met een persbericht dient zorgvuldig te gebeuren. We lichten je graag onze manier van aanpak toe.

Welk nieuws komt in aanmerking?

Bekijk eerst en vooral eens welk nieuws de voor jouw belangrijke media plaatsen. Welk persbericht pikken zij op en welke niet?

Over het algemeen scoren zaken als lanceringen, uitbreidingen, evenementen en unieke acties met je bedrijf prima.

Hoe schrijf je een goed persbericht?

Begin met het idee dat je persbericht kant-en-klaar moet zijn, alsof het van een journalist komt, klaar om gepubliceerd te worden. Schrijf dus nooit in de ‘wij’ of ‘ik’ vorm.

Bijvoorbeeld: ‘In mei openen we twee nieuwe vestigingen’, is niet goed. Schrijf ‘In mei opent (bedrijfsnaam) twee nieuwe vestigingen!’

Enkele vuistregels voor een goed persbericht

  1. Schrijf een persbericht altijd objectief
    – Vertel nooit dat je de beste bent en hoe goed jouw bedrijf of product wel niet is
  2. Een goed persbericht bevat drie à vier alinea’s
    – In de eerste alinea de volledige boodschap, kort en krachtig
    – In de volgende alinea’s kan je het onderwerp verder uitdiepen
  3. Plaats altijd een ‘Noot’ voor de redactie
    – Beknopte informatie over je bedrijf
    – Contactpersoon (en contactgegevens) voor de journalisten
  4. Als je een website vermeldt in je persbericht, zorg voor een klikbare url
    – Bij voorkeur zoveel mogelijk aan het begin van het bericht
  5. De tekst van je persbericht dien je plat in de e-mail toe te sturen
    – Stuur je bericht niet als bijlage, dat wordt meestal niet geopend
  6. Zorg voor beeldmateriaal
    – Werk liever met links i.p.v. bijlagen naar foto’s of video’s voor de journalist
    – Dat werkt sneller en wordt geapprecieerd
  7. Zorg voor verschillende formaten (hoge-, lage resolutie, groot- en klein formaat)
    – Ook verschillende versies zijn slim: Een bericht dat bij redactie A goed scoort, hoeft helemaal niet te scoren bij redactie B

Extra tip:
Met Google Alerts ben je altijd op de hoogte van de nieuwste zoekresultaten in Google op basis van de door jou ingestelde zoektermen. Zo weet je precies waar en wanneer bijvoorbeeld je bedrijf online genoemd wordt.

Als je Google Alerts dus instelt op bepaalde keywords uit je persbericht, dan krijg je een melding in je mailbox zodra er een nieuwe publicatie verschijnt!

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?