Marketingtips

marketing-gunfactor-uenik

De digitale gunfactor speelt vandaag een ontzettend grote rol om je doelgroep meer te laten converteren. Vooral op je website gaan bezoekers nadenken en vergelijken, hoe kan je ze overtuigen om jou sympathieker te vinden dan een ander? This is how.

Overtuigingspsychologie: De kracht van sympathie én menselijkheid

Mensen zeggen sneller ‘JA’ tegen iemand die ze leuk vinden en waarmee ze zich identificeren. Dat is logisch. Maar heb je goed gelezen?

Het gaat om menselijkheid en dus persoonlijkheid. Vandaag willen klanten meer dan ooit de personen achter je bedrijf zien, spreken, kennen en vertrouwen. Het begint dus allemaal bij het (online) zichtbaar maken van je persoonlijke eigenschappen zoals bijvoorbeeld: Eerlijk, grappig, perfectionistisch, open, behulpzaam, innovatief, … etc.

Tip: Om de persoonlijkheid van jou, je team en dus je bedrijf te ontdekken is het goed om je even te verdiepen in Archetypen. Wanneer je als bedrijf vertrekt vanuit zo’n Archetype, krijg je vat op het karakter van je bedrijf.

Hoe creëer je die gunfactor op je website?

Je website is een van de belangrijkste kanalen om deze gunfactor op poten te zetten. Vaak ligt hier de eerste hand aan je relatie met je nieuwe klant.

Er zijn drie specifieke webpagina’s die schreeuwen naar persoonlijkheid. Wellicht verwacht je deze niet, maar je bezoekers kijken hier wél naar uit. Het gaat om deze hieronder:

1. Op je contactpagina

Op je contactpagina dien je te focussen op gebruiksvriendelijkheid in zijn puurste vorm: Gebruiksgemak.

  • Bied contactmogelijkheden op het juiste moment: Bezoekers hebben eerst een vraag of opmerking nodig, vooraleer ze contact met je opnemen. Spam dus niet meteen met een pop-up of chatbox.
  • Toon verschillende manieren om contact op te nemen (telefonisch, via e-mail of gewoon chatten!)
  • Maak contactformulieren met enkel de noodzakelijke informatie

2. Personaliseer je ‘Over ons’ pagina

Laat je doelgroep écht zien wie je bent. Wie zijn de gezichten van je bedrijf en wat is hun karakter? Waarom doe je wat je doet? Wat zijn jullie waarden en principes? Welke problemen los je op voor je klanten, en hoe pak je deze aan?

  • Gebruik storytelling: Vertel je authentieke verhaal
  • Laat je medewerkers ook aan het woord (employer branding)
    Waar sta je zonder je medewerkers? Laat de drijvende krachten achter je bedrijf zien met foto’s, video’s en testimonials. Dit is super belangrijk.
  • Zet in op sociale bewijskracht: Klantenreviews
    Bovenop verhalen van je medewerkers zijn klantverhalen van essentieel belang! Bezoekers zijn veel sneller geneigd om actie te ondernemen wanneer anderen je bedrijf goed beoordelen en aanbevelen.

3. Maak en optimaliseer een Bedankpagina

Van al deze drie benoemde pagina’s is dit er eentje die het meest wordt onderschat of zelfs vergeten. Het gaat om de pagina die bezoekers te zien krijgen wanneer ze geconverteerd hebben (bijvoorbeeld een formulier ingevuld).

Maak net ultiem gebruik van dit positieve moment om klanten aan je te binden. Wees duidelijk in je communicatie op je bedankpagina. “Bedankt voor uw bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met u op.” → Dit is niet concreet, noch persoonlijk en het zorgt voor vragen.

Bovendien kan je na de aanvraag (of aankoop) extra service aanbieden. Zo is het bijvoorbeeld goed om hier de FAQ te tonen of in het geval van een aankoop, de levertijd en de voorwaarden.

Wil je het nog origineler maken kan je altijd een persoonlijke video tonen.

Last but not least! Zorg ervoor dat je bezoekers hun interactie met je bedrijf (zoals bijvoorbeeld een inschrijving op onze marketing workshop) kunnen delen op Social Media, door middel van social-share buttons.

Wij raden ze dan ook nog aan om hun aanwezigheid op onze workshops bekend te maken op de Facebook eventpagina (goed voor een geheugensteuntje voor onze klanten én tegelijkertijd voor onze zichtbaarheid op social media).

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?