Marketingtips

Human to Human

‘Human to human’ is een zeer belangrijk aandachtspunt in marketing en communicatie. Het is de kunst om een oprechte en authentieke connectie aan te gaan met je klanten. En langs deze weg leert je klant je bedrijf echt kennen. 

Dat kan je al heel eenvoudig doen door foto’s met je eigen medewerkers in je communicatie te implementeren. Laat dus stock fotografie, als het kan, achterwege. Deze échte foto’s zijn de ideale manier om het verhaal achter je bedrijf te vertellen. 

Vertel een persoonlijk én emotioneel verhaal

Mensen zijn emotioneel ingesteld. We snakken naar leuke verhalen en beschikken allemaal over de nodige portie nieuwsgierigheid. Daarnaast reageren we ook intens op verhalen waaraan we ons nauw verbonden voelen of iets in herkennen. Een sterke betrokkenheid bij je product, dienst of bedrijf creëer je door een diepe connectie aan te gaan met je klanten. En daarom doen deze authentieke verhalen het altijd zo goed. 

Denk eens na over welk verhaal er achter jouw product, dienst of bedrijf schuilt. Hoe kwam dit idee op de wereld? Wat wil je graag aan de buitenwereld vertellen? Wat maakt je bedrijf, product of dienst uniek? Zoek het niet te ver! Vaak gaat dit om de kleinste dingen. 

Bijvoorbeeld: Je hebt een theemerk. Je haalt je ingrediënten uit specifieke landen omdat daar de kwaliteit beter is. Maar weten je klanten dat? Vertel hen over de reden waarom je je producten net daar haalt. We zijn ervan overtuigd dat je dan een betere connectie aangaat met je klanten.

Zie het als netwerken

Vergelijk authentieke communicatie met netwerken. Zodra je gaat netwerken en een connectie voelt met iemand onthoud je meer van deze persoon. Je hebt het gevoel alsof je deze persoon al een beetje kent. Pas dit ook toe in je marketing. Vertel je persoonlijke verhalen over je bedrijf. Dan krijgen (potentiële) klanten het gevoel dat ze je daadwerkelijk kennen. En zo wordt je bedrijf veel toegankelijker. 

Via het vertellen van persoonlijke verhalen over je bedrijf, product of dienst ga je een beetje hetzelfde verrichten. Je (potentiële) klanten krijgen het gevoel dat ze je daadwerkelijk kennen én zo word je al veel toegankelijker. 

Hoe breng ik nu mijn bedrijf  via een authentieke manier in beeld? 

Een goede manier om dit naar je eigen bedrijfsstrategie te vertalen, is je kanalen aanvullen met authentieke foto’s van je medewerkers. Laat natuurlijke en echte situaties in beeld brengen. Fotografeer bijvoorbeeld situaties die zich daadwerkelijk voordoen op de werkvloer.

Vindt er een leuke teambuilding plaats? Dan is het leuk om dit via sociale media aan je doelgroep te laten zien. Heeft een medewerker een nieuw certificaat behaald? Alweer een leuke manier om je medewerker in de kijker te plaatsen. Of wil je graag het werkproces visualiseren? Zorg ook hier voor een persoonlijke touch. 

Op deze manier krijgen je klanten een goed beeld hoe het eraan toegaat achter de schermen. En dat is Human to Human. 

Trek dit helemaal door

Je beelden authentiek naar voor brengen is één ding. Degenen die een stapje verder willen gaan, kunnen hun schrijfstijl aanpassen aan de bedrijfscultuur. Ben je een jong en speels bedrijf dan is het helemaal verkeerd om een serieuze stijl te gebruiken. 

Gebruik dan luchtige communicatie, speelse foto’s en emoji’s. Heb je een serieuzer product of bedrijf? Dan is het wel gepast om je doelgroep met ‘u’ aan te spreken en een formele schrijfstijl te hanteren. 

Conclusie: durf je échte ‘ik’ te laten zien in je marketing! Dat is hetgeen wat mensen willen zien.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken