Marketingtips

Birgkigt Stadler

De woorden die je hanteert, de interactie met je (potentiële) klant én de grafische elementen in je communicatie zijn elementen die je bedrijfsidentiteit vormen. Maar komt dit ook écht overeen met je bedrijf? En hoe pas je dit aan indien dit niet zo is?

Het identiteitsmodel van Birkigt en Stadler geeft je hier inzichten in.

Een unieke identiteit is essentieel!

In deze tijd is het als bedrijf erg belangrijk een unieke stem te ontwikkelen én je zo te onderscheiden van de massa. Alleen op deze manier toon je jouw échte identiteit aan je doelpubliek. Zodra zij weten waarvoor je staat als bedrijf en wat je waarden zijn als bedrijf, kunnen mensen zich hier beter mee associëren.

Het klakkeloos overnemen van de concurrentie, is dus allang uit den boze!

Omschrijf eerst je identiteit

Als onderneming wil je dat je imago zowel on- als offline met je identiteit overeenkomt. Hetgeen wat je als bedrijf uitstraalt moet overeenkomen met hetgeen ‘wie je bent’. Kortom, je identiteit vormt altijd de basis!

Misschien heb je hier nog nooit over nagedacht? De volgende vragen gaan je hier alvast een beter zicht op geven:

  • Hoe is het bedrijf ontstaan?
  • Wat heeft ons gevormd?
  • Wat onderscheidt ons van de concurrentie?
  • Hoe omschrijven klanten ons?
  • Hoe omschrijven werknemers ons?

Zodra je een antwoord op bovenstaande vragen hebt gevormd, weet je wat de kernwaarden zijn voor je bedrijf.

Identiteitsmodel van Birkigt & Stadler

Nu je weet wie je bent, is het tijd om aan de slag te gaan met de manier waarop je overkomt. En dat doen we met het identiteitsmodel van Birkigt en Stadler. Het corporate identity/corporate image model bevat vier aspecten van je bedrijfsidentiteit. Hierbij vormen ‘gedrag, symboliek en communicatie’ de concrete uitingsvormen van je dieper liggende ‘persoonlijkheid’.

De persoonlijkheid geeft weer hoe je organisatie daadwerkelijk is en het imago is hetgeen je wil uitstralen. Daarnaast vertelt het identiteitsmodel welke instrumenten onmisbaar zijn om je identiteit en imago te laten overeenkomen.

Birkigt en Stadler

1. Symboliek

Symboliek verwijst naar de beelden die je gebruikt in je communicatie. Dit start bij de huisstijl, logo en je website. De kleuren in je huisstijl hebben een enorme invloed op de manier hoe je overkomt als bedrijf. Als we dit toepassen op U en ik willen we namelijk met de blauwe kleur dat onze klanten ons associëren met betrouwbaarheid én wijsheid. Coca cola bijvoorbeeld koos bewust voor zwart en rood in hun communicatie. Dit staat voor passie en energie.

2. Gedrag

Het gedrag slaat op alle handelingen die je als bedrijf uitvoert. Gaande van de communicatie op sociale media tot de manier hoe je communiceert met je klanten én zelfs medewerkers. Hoe ga je als bedrijf discussies aan met je klanten én hoe los je deze op? Of hoe zit het met het nakomen van afspraken? Deze onderdelen vormen dus ook weer een stukje van de persoonlijkheid van je organisatie.

Bol.com heeft een eigen humoristische manier van online communiceren ontwikkelt.  Zulke Facebook posts lokken natuurlijk allerlei positieve, maar ook negatieve reacties uit. Past dit bij je bedrijfsidentiteit? Dan kan je zulke humoristische posts publiceren. Natuurlijk zijn er anderen die deze manier van communiceren minder appreciëren. Dan is het erg belangrijk om deze personen op een respectvolle manier te benaderen.

Facebookpost

review bol

3. Communicatie

Communicatie is een zeer belangrijk begrip in het identiteitsmodel en bevat twee onderdelen: visuele en verbale communicatie. Visuele communicatie komt ook terug in het onderdeel ‘symboliek’. Met behulp van verbale communicatie breng je je boodschap over tot je doelgroep. Hier is het enorm belangrijk dat deze boodschap overeenkomt met de kernwaarden en je bedrijfsidentiteit. Dit begint alvast bij je website.

Je klanten willen weten wat ze precies van je kunnen verwachten. Het is daarom van belang dat de boodschap overeenkomt met het gedrag van je bedrijf.

De combinatie tussen symboliek, gedrag en communicatie

Door duidelijk te communiceren weten je klanten wat ze aan je hebben én komt dit ook overeen met het imago dat je wil uitstralen. De drie elementen werken enkel optimaal als je ze alle drie sterk inzet. Vervolgens komt je identiteit heel goed met je imago overeen.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?

Boek nu een gratis klankbordsessieOverleg 20 min met onze marketingexperte

Krijg feedback én inspiratie via een videocall.

Jij beslist wat er aan bod komt: een geplande campagne, een nieuwe strategie, een innovatief idee om je product of dienst in de markt te zetten of wil je feedback op een lopende actie?

Gebruik deze periode om werk te maken van je marketingstrategie. Het moment om even te ontsnappen aan de dagdagelijkse drukte om hier uitgebreid over na te denken.

Boek nu jouw online klankbordsessie