Marketingtips

Influencer Marketing

Influencer marketing is een zeer succesvolle vorm van marketing en werkt echt! Hierbij maak je gebruik van het bereik van invloedrijke personen om je product/dienst of onderneming bij een bepaalde doelgroep in de kijker te plaatsen. Op deze manier geniet je mee van de reputatie en authenticiteit van de influencer.

Influencers kunnen je helpen om onder andere:

  • Je naamsbekendheid te vergroten
  • Je imago te versterken
  • Een nieuw product in de kijker te plaatsen.
  • Een andere doelgroep aan te spreken
  • Een event te promoten

Kies je influencers zorgvuldig

Heb je je doel vastgelegd? Dan kan je de zoektocht starten naar de meest geschikte influencers. Houd vooral in je achterhoofd dat langdurige en persoonlijke relaties met influencers meer impact hebben én een grotere meerwaarde leveren. Ik licht hieronder de naar mijn mening de toegankelijkste influencers toe.

Werknemers
Veel bedrijven gaan samenwerkingen aan met externe influencers. Vaak heb je de beste influencers al in huis. En dat zijn jouw interne werknemers! Zij kennen je bedrijfscultuur als geen ander en dat maakt hun helemaal geschikt als influencers. Ze kennen je visie, de producten en/of diensten en klantenbehoeften. Vergeet ze dus niet en ga op deze unieke manier een authentieke relatie met je doelgroep aan.

Je interne influencers kunnen content delen die via social media worden verspreid. Daarnaast is het ook een goed idee om je medewerkers te stimuleren om zelf berichten te plaatsen en te schrijven via sociale media. Een kanaal voor het schrijven van interessante content zijn LinkedIn artikels. Belangrijk hier is dat zij zich vrij voelen om zich te uiten en geen angst ervaren om content te delen met de buitenwereld.

Trouwe klanten
Er bestaan geen betere ambassadeurs van je onderneming dan je trouwste klanten. Zij kopen je producten of raadplegen regelmatig je diensten. Deze groep mensen staan duidelijk achter je bedrijf, anders zouden ze niet je trouwste klanten zijn. Vraag daarom eens of ze hun ervaringen met de buitenwereld willen delen. Dit kan door middel van recensies te schrijven of door mond-tot-mond reclame.

Ze hebben wellicht geen miljoenen volgers op sociale media. Toch beschikken ze over een eigen interne kring familie en vrienden. Hun verhaal kan dus zeer overtuigend en authentiek overkomen bij hun persoonlijke relaties.

Specialisten uit de sector
Een invloedrijk persoon uit je sector is een zeer goede influencer. Ze zijn namelijk betrouwbaar, geloofwaardig en hebben ondertussen al een groot netwerk opgebouwd. Daarnaast zijn ze gespecialiseerd in een bepaalde materie. Waardoor je klanten hun expertise gemakkelijker aan je bedrijf linken.

Een influencer kan helpen het authentieke imago van je bedrijf te versterken. Daarom is het heel belangrijk dat je deze persoon zorgvuldig uitkiest en trouw blijft aan de waarden van het bedrijf.

Kan een influencer in mijn sector?

Vaak denken ondernemers dat de term ‘influencers’ enkel geschikt zijn voor de mode-industrie. Niets is minder waar. Een influencer is inzetbaar voor elk bedrijf in elke sector. Deze personen zijn vaak het voorbeeld voor een grote doelgroep en communiceren over onderwerpen waar ze oprecht interesse in hebben.

We raden je sterk aan om deze persoon zorgvuldig uit te kiezen. Enkele aandachtspunten bij het uitkiezen van een influencer zijn het volgende:

  1. Win-win-situatie: zorg dat zowel je bedrijf als de influencer baat hebben bij de samenwerking.
  2. Bereik: kijk goed naar hoeveel bereik een influencer bereikt, maar vooral naar de kwaliteit ervan.
  3. Invloed in een niche: invloed in een specifieke sector kan interessanter zijn dan bereik van een groot publiek.
  4. Connecties met andere influencers: kijk naar de contacten die influencers onderling hebben en maak hier gebruik van.
  5. Kwaliteit en stijl van de content: past de stijl van de tekst bij je onderneming?
  6. Gebruik van kanalen: zoek de kanalen die passen bij je boodschap: LinkedIn, Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube of Twitter.
  7. Persoonlijkheid: zorg dat ook de persoonlijkheid van de influencer helemaal past bij je onderneming.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?

Boek nu een gratis klankbordsessieOverleg 20 min met onze marketingexperte

Krijg feedback én inspiratie via een videocall.

Jij beslist wat er aan bod komt: een geplande campagne, een nieuwe strategie, een innovatief idee om je product of dienst in de markt te zetten of wil je feedback op een lopende actie?

Gebruik deze periode om werk te maken van je marketingstrategie. Het moment om even te ontsnappen aan de dagdagelijkse drukte om hier uitgebreid over na te denken.

Boek nu jouw online klankbordsessie