Marketingtips

Telescoop

Veel ondernemers trappen in de val van de copy cat

Ze kopiëren de marketinginspanningen van concurrenten.

We begrijpen het wel. Vaak is er te weinig tijd of inspiratie en dan denk je al gauw “We moeten het warm water toch niet opnieuw uitvinden. Laten we gewoon doen wat onze meest succesvolle concurrent doet.”

“Als het voor hun werkt, zal het voor ons ook wel werken!”

Een paar kritische vragen…

1. Is dat zo, werkt het? Hoe weet je dat? Misschien zijn ze gewoon iets aan het testen of weten ze gewoon niets anders te bedenken?
2. Stel dat het voor hun werkt? Kan je daar dan uit concluderen dat dit ook voor jou werkt?

  •  Is jullie doel wel hetzelfde? Misschien zijn zij op zoek naar naambekendheid, terwijl jij net op zoek bent naar conversies of meer klantenloyaliteit?
  •  Is jullie doelpubliek hetzelfde? Willen jullie dezelfde mensen bereiken?
  •  Past dit wel bij jullie bedrijf? Mensen voelen feilloos aan als je communiceert op een manier die niet bij je bedrijfsidentiteit past.

3. En als dat allemaal goed zit, en je gaat net dezelfde boodschap via hetzelfde kanaal richten op dezelfde doelgroep, alleen drie weken later. Hoe effectief denk je dat dit gaat zijn? Denk je dat je dezelfde resultaten gaat behalen als je concurrent die het drie weken eerder deed?

Haal inspiratie uit andere sectoren

Je mag gerust inspiratie halen uit wat andere bedrijven doen (trouwens niet alleen op vlak van marketing en communicatie). Maar ga het misschien iets verder zoeken dan je grootste concurrent uit hetzelfde dorp.

Kijk eens naar andere sectoren. Bedrijven met min of meer dezelfde doelgroep, maar met een totaal ander product of dienst zijn meestal interessant om te analyseren.

Ga zeker ook eens kijken over de landsgrenzen. Het is geen geheim dat we in België wat achterop lopen op vlak van marketing. We kunnen nog wat leren van onze buurlanden, maar ook verder weg kan je interessante concepten en campagnes ontdekken.

Inspiratie opdoen van elkaar mag, en ik raad het iedereen aan! Er is één grote “maar” in dit verhaal: kopieer niet klakkeloos! Zorg ervoor dat de ideeën die je opdoet altijd aansluiten bij jouw bedrijfsidentiteit, je doelpubliek en het doel dat je wil bereiken.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken