Marketingtips

Instagram Biografie

Een goede eerste indruk is enorm belangrijk, ook op Instagram. Want je hebt slechts 5 seconden en 150 tekens om je bezoekers om te toveren naar trouwe volgers. 

Hoe doe je dat nu? Jawel, met een killer Instagram biografie! Ben je er klaar voor om te leren hoe je van bezoekers fans maakt? Lees dan vooral verder

1. Houd het beknopt & focus je op slechts één aspect!

Het geheim zit erin om je nieuwe Instagram volgers onmiddellijk naar de volg-knop te leiden. Alvorens ze dit doen, willen ze in één oogopslag weten waarover je Instagrampagina gaat. Daarom is het belangrijk dat je Instagram bio onmiddellijk uitlegt wat je bedrijf doet én waarvoor het staat.

Wil je een bepaalde dienst of product in de picture zetten? Dan is je bio de perfecte plaats. Wees hier echter niet te commercieel. Vertel enkel wat je bezoekers aan jouw product of dienst hebben. Daarnaast is niet onbelangrijk te vertellen hoe het hun vooruit helpt of inspireert.

En belangrijker: focus op slechts één aspect! Houd altijd het volgend zinnetje in je achterhoofd en dan weet je dat je het goed doet:

‘Ik help X om Y te bereiken door middel van Z’

2. Gebruik het naamveld slim & plaats hier de juiste zoekwoorden

Een veelgemaakte fout die we vaak zien is dat bedrijven dezelfde naam hanteren voor hun gebruikersnaam én de titel van hun Instagrampagina. Dit is een gemiste kans. Pas de automatisch gegenereerde titel zeker en vast aan.

Plaats bij de titel van je Instagram account enkele veel gebruikte zoekwoorden. Neem je bedrijfsnaam als gebruikersnaam. Denk even na over zoekwoorden die je doelgroep zou intypen op Instagram. Of benoem je producten en/of diensten. Besteed hier zeker dus de nodige aandacht aan en doe wat research hierover.

3. Plaats altijd een link in je biografie

Op Instagram heb je maar één plaats waar je een klikbare link kan plaatsen. En dat is natuurlijk je Instagram biografie. Gebruik daarom deze plaats om je website, specifieke landingspagina’s met een artikel, een blogbericht of een product in de kijker te plaatsen. Verander deze url regelmatig bij nieuwe artikelen, producten, filmpjes of als je een specifieke marketing campagne wil promoten. Heb je meerdere bedrijven en meerdere Instagram accounts dan is dit ook de perfecte plaats om ze de nodige aandacht te geven. Tag je andere accounts of je persoonlijke accounts met ‘@’.

4. Implementeer een sterke call-to-action!

Vergeet niet een call-to-action toe te voegen en je volgers aan te zetten tot actie. De laatste regel van je biografie is de meest aangewezen plaats hiervoor, zodat je onmiddellijk naar de link kan doorverwijzen. 

Fleur het geheel op met een aantal emoticons. ⬇️
Benadruk wat je volgers mogen verwachten, bv: ‘Download hier je cheat sheet over Instagram bio’s’.

Een goed voorbeeld, waar bovenstaande tips goed toegepast worden, is het Instagram account ‘Alfavrouwen’.

Instagram-bio

 

5. Vergroot je vindbaarheid door een persoonlijke hashtag

Naast het feit dat je klikbare links en naamsvermeldingen kan gebruiken, is het ook mogelijk om een unieke hashtag te plaatsen. Op deze manier weet je doelpubliek dat je deze hashtag hanteert in je communicatie én kunnen ze deze gemakkelijker overnemen. Zalando bijvoorbeeld doet dit op een zeer goede manier.

Instagram-bio

 

 

Wil je graag meer leren over Instagram marketing? Lees dan ook dit artikel over een goede Instagram strategie!

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken