Marketingtips

Instagram marketing

Instagram is een krachtig en succesvol marketingkanaal. En kent een sterke evolutie: van een social media platform waar je alleen foto’s kon plaatsen naar een zeer sterk medium voor visual storytelling.

Is je doelgroep actief op Instagram? Dan kan je best hier de nodige aandacht aan besteden. We geven je vandaag drie tips mee.

  1. Vertel een sterk verhaal, doe aan storytelling

Instagram is het platform waar beeld én storytelling centraal staan. Door een uniek en authentiek verhaal op Instagram te vertellen, trek je volgers én klanten aan in wat je doet én waar je als bedrijf voor staat.

En dat is nu hetgeen wat je klanten willen weten als ze binding met je bedrijf willen voelen. Vertrekkend vanuit ‘The Why’ van Simon Sinek. Sinek’s Golden Circle hanteert drie niveaus waaruit bedrijven én mensen vertrekken: wat je doet, hoe je het doet en waarom je het doet. Met ‘waarom’ bedoelt men wat je doelstelling is, wat je drijfveer is, waarom je bedrijf bestaat en waarom het er toe doet voor je klanten? Als je eenmaal de ‘Why’ duidelijk voor ogen hebt, kan je krachtige storytelling beginnen. 

Ik geef een voorbeeld: de ‘Why’ bij fitnessbedrijven is niet om winst te generen, maar vooral om mensen een gezonde levensstijl aan te leren én ze zich goed te laten voelen in hun lichaam.

Om een goede en vooral haalbare strategie te hanteren, behandel je best onderstaande vragen grondig:

  • Wat is je doel op Instagram?
  • Welk soort beelden passen daarbij?
  • Wie is je doelgroep en hoe kun je die bereiken?
  • Wat is een goede tijd om te posten?
  • Wat zijn goede hashtags voor jouw account?

Kortom, zorg voor een duidelijke strategie en vertrek vanuit de ‘Why’ om een authentiek verhaal te vertellen.

2. Zorg voor een herkenbare stijl

Succesvolle Instagram accounts vertellen met hun visuals een duidelijk verhaal. Ze beschikken over een authentieke stijl in hun feed én hebben vaak een herkenbaar onderwerp dat je in één oogopslag ziet.

Daarom is het ook van belang eenzelfde fotografiestijl te ontwikkelen en één filter te kiezen. Deze filter pas je vervolgens toe op al je afbeeldingen zodat je feed één stijl heeft. Als je beelden qua stijl en onderwerp herkenbaar zijn, gaan mensen je account sneller volgen.

3. Plan je social media posts

Wanneer je meer engagement, meer volgers en een band wil genereren met je klanten is het noodzakelijk consistent te zijn. Ga zelf na wat voor je bedrijf haalbaar is. Naar mijn mening is het effectief om twee tot drie keer per week een Instagram post te publiceren.  En gelukkig zijn er ook tools waarmee je deze posts in plant zoals Later, Hootsuite of Planonly.

Zoals ik al eerder aanhaalde is de look and feel van je Instagram feed enorm belangrijk voor je succes. Het leuke aan de app Later is dat je alvorens je je bericht online plaatst je je feed ziet. Zo zie je onmiddellijk of je post mooi in de huisstijl past.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?

Boek nu een gratis klankbordsessieOverleg 20 min met onze marketingexperte

Krijg feedback én inspiratie via een videocall.

Jij beslist wat er aan bod komt: een geplande campagne, een nieuwe strategie, een innovatief idee om je product of dienst in de markt te zetten of wil je feedback op een lopende actie?

Gebruik deze periode om werk te maken van je marketingstrategie. Het moment om even te ontsnappen aan de dagdagelijkse drukte om hier uitgebreid over na te denken.

Boek nu jouw online klankbordsessie