Marketingtips

Facebook Messenger

Je klant is altijd online. Ervaart je klant een probleem dan wilt hij je onmiddellijk contacteren. Een Facebook berichtje sturen is vaak gemakkelijker én sneller dan een e-mail te sturen. Wanneer je als bedrijf hier niet op reageert of een verkeerde reactie geeft dan doe je meer kwaad dan goed. Laat je klant dus niet te lang in de kou staan.

Het feit dat je klant altijd online is, betekent ook dat je klant vaak ongeduldig is en onmiddellijk een antwoord wil. Wil je dus een goede klantenservice aanbieden? Laat je klant dan niet te lang wachten en volg kort op, bijvoorbeeld via Facebook Messenger.

Waarom klantenservice via Facebook Messenger inzetten?

Je ontwikkelt een vertrouwensband met je doelpubliek. Daarnaast is het een zeer snel medium om toch een reactie te verkrijgen bij een bedrijf. Door Facebook Messenger in je strategie te integreren, ben je zeer toegankelijk voor je klanten. Er is dus geen afstand! En dat wekt enorm veel vertrouwen op. Je klanten moeten niet meer aan de telefoon hangen met steeds hetzelfde melodietje of wachten op een antwoord via e-mail. Kortom, het gesprek blijft gaande!

Automatische antwoorden instellen

De reactie-assistent van Facebook is hierbij een handig hulpmiddel. En helpt je een goede eerste indruk na te laten. Activeer dus volgende automatische berichten via ‘Postvak In’ – ‘Automatische antwoorden’:

Expresreactie: Is je pagina offline? Zorg er dan voor dat de persoon die je contacteert toch een bericht krijgt. Met de expresreactie verstuurt Facebook automatisch een antwoord bijvoorbeeld: ‘We hebben je bericht goed ontvangen.’

Expresantwoord

Reactie bij afwezigheid: Laat je klanten weten hoelang je afwezig bent en wanneer ze een antwoord van je mogen verwachten. Ook kan je hier specifiek een tijdsindicatie meegeven. Je kan hier instellen dat je enkel berichten beantwoordt tussen 08u00 en 22u00. Buiten deze uren krijgen ze dan een afwezigheidsbericht dat je helemaal kan personaliseren met je naam, achternaam, adres, doorverwijzen naar je website,… .

Facebook Afwezigheidsbericht

Reactie na of op een positieve/negatieve aanbeveling: Zodra iemand een positieve review geeft op je Facebookpagina is het mogelijk om mensen via een chatbericht te bedanken. Indien iemand een negatieve reactie plaatst, is het heel belangrijk om hier op de juiste manier mee om te gaan. En deze negatieve reactie toch om te zetten naar een positieve reactie. Dit is je kans om feedback aan de klant te vragen. Personaliseer ook deze berichten om ze persoonlijker te maken.

Facebook Pagina Aanbevolen

 

Het voordeel van deze automatische berichten is dat je klanten via Facebook Messenger onmiddellijk feedback krijgen op hun vraag. Zelfs als je geen tijd hebt om te antwoorden. Ze weten dan wel dat hun vraag zo snel mogelijk behandeld wordt. En dat is wat telt!

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken