Marketingtips

GDPR e-mailmarketing

Op 25 mei treedt de GDPR-regelwetgeving in werking. Dat brengt natuurlijk heel wat veranderingen in e-mailmarketing met zich mee. Hoog tijd dus om enkele aspecten even op een rij te zetten.  

Opt-ins zijn een absolute must

Het is heel belangrijk dat jouw e-mailcontacten echt geïnteresseerd zijn in jouw nieuwsbrief. Vanaf de nieuwe GDPR-wet mogen jouw mailinglijsten enkel bestaan uit e-mailadressen die verkregen zijn via een opt-in.

Ik zie je al fronsen met je wenkbrauwen: Wat is een opt-in? Bij een opt-in geeft de klant expliciet en aantoonbaar toestemming om nieuwsbrieven van jouw bedrijf te ontvangen. Een voorbeeld van een opt-in kan een officieel document zijn met een handtekening, maar ook een inschrijfformulier via jouw website.

Slaapmodus doorprikken

Wanneer je al over een uitgebreide mailinglijst beschikt, adviseren we je om een reactiveringscampagne op poten te zetten. Stel daarom een nieuwsbrief op waarin je opnieuw vraagt of de klant nog steeds op de hoogte wilt blijven van de allerlaatste producten en nieuwigheden. Klanten die zich dan opnieuw inschrijven zijn vervolgens heel geïnteresseerd in jouw dienst of product.

Bovendien heeft dit ook een positief effect. Wanneer je achteraf je e-mailmarketing campagnes gaat meten, verkrijg je een correcte analyse. Daarnaast is de kans groter dat jouw klanten je nieuwsbrief openen. Zij hebben namelijk interesse getoond én de toestemming gegeven om jouw nieuwsbrief te ontvangen.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee

Je kan op twee manieren e-mailadressen verzamelen die geaccepteerd zijn door de GDPR-regelwetgeving.

  1. Het laten verschijnen van een pop-up waar een klant zich kan inschrijven voor je nieuwsbrief.
  2. Het tekenen van een verklaring die deze persoonsgegevens voorstelt.

Bij een aanmeldingsformulier voor een nieuwsbrief is er een strenge regel die je absoluut niet mag negeren. Wanneer je een aanmeldingsformulier via de website toont, mag het aankruisvakje niet op voorhand aangevinkt zijn. Als je op deze manier e-mailadressen verzamelt, wordt dit voortaan bestraft.

email opt-in-plugin

Bewijs van aanmelding

Als marketeer ben je verplicht om een e-mail opt-in te kunnen voorleggen. Verzamel daarom alle gegevens van de personen die toestemming hebben gegeven in een database.

In deze database moet het volgende zijn opgenomen:

  • Wie heeft de e-mail opt-in verkregen?
  • Hoe en waar is de opt-in verkregen?
  • Wanneer is de opt-in verkregen?
  • Wat is de e-mail opt-in status?
  • Welke toestemming zijn er gegeven?

Zichtbare uitschrijflink

In de wetgeving is opgenomen dat de klant het recht heeft om zich uit te schrijven voor een nieuwsbrief. Zorg daarom dat deze uitschrijflink steeds op een zichtbare plaats staat. Indien dit niet zo is, is de kans groter dat de ontvanger op de spam button klikt.

We wensen je nog veel succes met de voorbereidingen van de GDPR wet. Zie dit niet als een bedreiging, maar als een opportuniteit. Door jouw klanten opnieuw een e-mail te sturen om zich in te schrijven op jouw nieuwsbrief heb jij oprecht geïnteresseerde mensen in jouw mailinglijst. En zo kan jij weer aan de slag met jouw e-mailmarketing!

Bekijk de gouden e-mailmarketing regels van 2018

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?