Marketingtips

Marketing ideeën voor kleine bedrijven

Ik hoor wel eens: “Allemaal goed en wel, maar ik heb geen tijd voor marketing én een beperkt budget!”
Heb jij ook geen zin om véél tijd of geld te spenderen aan marketing? Goed nieuws! Hieronder vind je 9 marketing ideeën voor (kleine) bedrijven om véél te doen met weinig.

Happy inspiration 🙂

1. Start with the basics

Ook als klein bedrijf is het essentieel om te starten met de fundamenten. Zorg ervoor dat je duidelijk in kaart hebt:

  • waar je als bedrijf voor staat (merkidentiteit, waarden, visie en missie)
  • wie je doelgroep is (ken je klant)
  • wat je met je marketing wil bereiken (marketingdoelen)

Dit maakt het véél makkelijker om je beperkte middelen (geld en tijd) in te zetten en zal je een antwoord bieden op de belangrijkste marketingvragen:

  • past dit kanaal bij mijn bedrijf?
  • bereik ik met deze boodschap mijn ideale klant?
  • draagt deze actie bij aan mijn marketingdoel?

2. Betrek je klanten

Heb je een belangrijke beslissing te nemen, overweeg dan eens om de input van je klanten te vragen. Grote merken als Lays gingen je hier al in voor met de “Maak je smaak” campagne uit 2011. Ook Ben & Jerry’s staat ervoor bekend om hun klanten inspraak te geven in nieuwe smaken.

Ook met een beperkt budget kan je op zoek naar de input van je klanten. Heb je een restaurant of ijsjesbar? Vraag hen wat ze graag op het menu zouden zien staan.
Organiseer je vakantiekampen of natuurwandelingen, luister naar de favoriete bestemmingen van je fans. En ben je toe aan een herinrichting van je praktijk? Laat je dan inspireren door je cliënten.

3. Zorg voor een gebruiksvriendelijke website

In deze digitale tijden zijn er weinig bedrijven, die er nog mee wegkomen om geen (goede) website te hebben. Het hoeven echt niet allemaal bol.com’s te zijn, maar een degelijke online aanwezigheid is in 95% van de gevallen toch echt nodig.

Het goede nieuws is dat websites al lang geen stukken van mensen meer moeten kosten. Ga na wat de toptaken zijn van je websitebezoekers en kies voor een eenvoudige, gebruiksvriendelijke website die hierop inspeelt. Je website is er voor de bezoeker, niet voor jou!

Let er op dat je website bijdraagt aan je voornaamste (marketing)doelen en dat je hiermee de juiste doelgroep aanspreekt. Eens je website online staat is het een hele uitdaging om voldoende bezoekers aan te trekken via content marketing, SEO, social media, online advertising, vermeldingen op print media, … de mogelijkheden zijn eindeloos.

4. Google Mijn Bedrijf

Een vermelding op Google Mijn Bedrijf maakt dat klanten je makkelijk kunnen vinden via de Google zoekmachine. Heb je een fysieke winkel, dan kan je deze locatie ook toevoegen aan Google maps. Ik ben niet de enige die op deze manier op zoek gaat naar een supermarkt, restaurant of koffiebar 😉

Zorg in ieder geval voor enkele uitnodigende foto’s, voeg je contactgegevens toe en noteer je openingsuren. Organiseer je events, dan kan je ze in de picture zetten via de “posts” module.

5. Vertel je verhaal

Het leuke aan kleine bedrijven is dat ze een uitgesproken persoonlijkheid hebben. Wend dit voordeel aan om te concurreren met de grotere spelers.
Maak een connectie met je (toekomstige) klanten op een persoonlijke manier. Stop met het opsommen van de vele voordelen van je product. Vertel hoe en vooral waarom je er voor kiest om jouw product op deze manier aan te bieden.

“Marketing is no longer about the stuff that you make,
but about the stories you tell.”
Seth Godin –

Gebruik dit verhaal ook als basis voor je social media strategie. Wat heb jij te vertellen? Wat is jouw verhaal? Waarover kan jij uren doorgaan?

6. Proevertjes

Heb je een product of dienst dat een bepaalde investering vraagt, dan is de drempel vaak hoog voor nieuwe klanten. Met een gratis proevertje (of een instapmodel) zorg je ervoor dat mensen al eens kunnen kennismaken met jou en je bedrijf. Een persoonlijke kennismaking helpt uiteraard ook altijd om makkelijker een beslissing te nemen.

Denk maar aan een opendeurdag of home party om je producten te leren kennen. Bestaande klanten die telkens dezelfde producten bij jou aankopen, kan je een testpakketje bezorgen om de omzet per klant te verhogen.

7. Ambassadeurs

Zet in op klantentevredenheid. Zijn je klanten heel tevreden? Dan zullen ze je met plezier aanbevelen aan anderen. Enkele technieken om mond-tot-mond reclame aan te moedigen:

  • Overtref de verwachtingen van je klant
  • Blijf verbeteren. Stel je klanten de volgende vraag: “Wat is het éne ding dat we nóg beter kunnen doen?”
  • Vraag expliciet naar reviews op Facebook of Google
  • Creëer iets dat interessant genoeg is om over te praten, om te delen
  • Bedank je ambassadeurs voor doorverwijzingen

Je medewerkers zijn je belangrijkste ambassadeurs! Dompel hen onder in je merk en laat hen de producten uit de eerste hand ervaren. Wil je meer dessertjes verkopen? Laat hen van elk dessert proeven zodat ze de smaak levendig kunnen beschrijven.

8. Loyalty

Heb je veel terugkerende klanten? Een nieuwe klant aantrekken is 6 tot 7 keer duurder dan een bestaande klant behouden. Bovendien zullen terugkerende klanten meer besteden.

Klantenloyaliteit kan je aanmoedigen door het aanbieden van een klantenkaart. Je kan hierin het klassieke model (10 kopen – 11de gratis) volgen of wat inventiever zijn.

  • Hoe kan je klanten op een leuke manier kan belonen?
  • Beloon je enkel aankopen, of bijvoorbeeld ook doorverwijzingen?

Klantentrouw bevorderen kan ook op een veel eenvoudigere manier. Leer hen kennen en toon appreciatie. Maak er bijvoorbeeld een erezaak van om iedere klant persoonlijk te begroeten en onthou de voornaam van elke klant. Dat is nog eens een uitdaging 😉

9. Doe vooral waar jij zin in hebt!

De belangrijkste tip, die ik je kan geven is: “Laat je niets wijsmaken door ons marketeers!” Geen fan van online marketing maar wel van persoonlijk contact? Leg dan daar je focus.
Voel je niets voor Facebook, maar hou je meer van Instagram? Ga er voor! Kies je favoriete kanaal en vertel jouw verhaal.

Marketing gaat om het opbouwen van een oprechte connectie met je fans. Laat je dus inspireren en adviseren, maar blijf vooral je gevoel volgen.

Er zijn gigantisch veel mogelijkheden in marketing. Kies bewust voor de ideeën die jou aanspreken. Ga op zoek naar acties en kanalen die bij je bedrijf passen. Je zal zien, op deze manier zal het niet zo’n zware opgave zijn om aan je marketing te werken 😉

Have fun en laat ons weten welke tip jij gaat toepassen!

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken