Marketingtips

facebookgroepen

Facebookgroepen worden een goed alternatief voor het dalende (organisch) bereik op Facebookpagina’s. De groepen bieden nieuwe kansen voor een betere interactie met je volgers.

Facebook wil terug naar de oorsprong

Je hebt het wellicht zelf al ontdekt, gelezen of gehoord. Facebook zorgt ervoor dat jouw posts van je bedrijfspagina minder worden getoond aan je publiek. Tenzij je ervoor betaalt en dus adverteert.

De reden? Facebook wil terug naar de oorsprong, zijnde menselijke interacties en het bouwen van communities. De oprichter, Mark Zuckerberg hamert erop dat hij meer en vooral betekenisvolle interacties wilt. Gebruikers worden nu overstelpt met reclame en advertenties.

En dat heeft uiteraard gevolgen op ons, als bedrijven en ondernemers.

De meerwaarde van Facebookgroepen

Wanneer je iets deelt via je bedrijfspagina krijg je dus nog amper een paar clicks en likes. En dat gaat er niet op beteren, integendeel. Persoonlijke berichten doen het daarentegen veel beter en creëren veel meer interactie.

De meerwaarde van Facebookgroepen is dat de groep besloten is en dat enkel leden de berichten te zien krijgen. Hierdoor ligt de interactie een stuk hoger dan bij bedrijfspagina’s.

Bovendien is het een ‘nieuwe’ manier van ‘gratis’ communiceren met je volgers. Je maakt een community in de plaats van een publiek of volgers.

Een community is een geëngageerde groep mensen, die écht iets van je willen horen en willen zien. Volgers die lid willen worden van je Facebookgroep gaan dus zeker van zich laten horen.

Enkele belangrijke inzichten over Facebookgroepen

  • Elk groepslid is hier tegelijkertijd ontvanger én zender
  • De groep is besloten wat voor een hogere interactie zorgt, enkel aangesloten leden krijgen je acties en berichten te zien
  • Leden krijgen een melding (notificatie) als er nieuwe posts gepubliceerd worden of als er een antwoord komt op een eigen post
  • Leden krijgen de mogelijkheid om ook onderling contact met elkaar te hebben
  • Er komen interessante discussies op gang
  • Content komt nu van je groepsleden (=user generated content)
  • Je verkrijgt betere inzichten in/uit je doelgroep
  • Er ontstaat co-creatie
  • Je klanten worden loyaler
  • Er is (digitale) mond-aan-mond reclame
  • Vragen kunnen meteen beantwoord worden door leden of beheerders (een Facebookgroep kan ook fungeren als support)
  • Je creëert brand ambassadors

Voldoende materiaal om over te brainstormen met je collega’s. Hoe dat er nu precies in de praktijk moet uitzien vertellen we je volgende week!

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?

Boek nu een gratis klankbordsessieOverleg 20 min met onze marketingexperte

Krijg feedback én inspiratie via een videocall.

Jij beslist wat er aan bod komt: een geplande campagne, een nieuwe strategie, een innovatief idee om je product of dienst in de markt te zetten of wil je feedback op een lopende actie?

Gebruik deze periode om werk te maken van je marketingstrategie. Het moment om even te ontsnappen aan de dagdagelijkse drukte om hier uitgebreid over na te denken.

Boek nu jouw online klankbordsessie