Marketingtips

archetypes

Jouw bedrijf is uniek en je kent het als geen ander. Je bedrijfsidentiteit is heel duidelijk voor jou, maar hoe breng je dit op een consistente manier naar buiten? Een handige techniek om dit voor elkaar te krijgen is het bepalen van je merkidentiteit vanuit archetypen.

Eerst en vooral, wat zijn Archetypen?

Archetypen zijn ontwikkeld door Carl Gustav Jung. Het zijn een soort psychologische ‘oer-modellen’, gebaseerd op gedragspatronen die voorkomen in ons onderbewuste. Je vindt ze terug in onder andere; culturen, verhalen en films. Zoals bijvoorbeeld: De held, de nar, de ontdekker of de magiër.

Wanneer je als bedrijf vertrekt vanuit zo’n Archetype, krijg je vat op het karakter van je bedrijf. Bovendien geef je zo uitdrukking aan de identiteit van je merk. Hier leggen we de basis voor gerichte marketingacties en campagnes!

Vind je archetype

Kies je archetype op basis van de cultuur en het karakter van je bedrijf. Een eenvoudige oefening om je archetype te achterhalen is deze:

  1. Organiseer een brainstorm met verschillende mensen uit je organisatie. Ga aan de hand van eenvoudige vragen op zoek naar de belangrijkste kenmerken en waarden van jouw bedrijf:
    • Waarom kiezen klanten voor ons?
    • Wat maakt ons uniek?
    • Als ons bedrijf een persoon was, wat voor iemand zou dat dan zijn?
    • Welke aspecten van onze cultuur vinden we belangrijk?
    • Welke kenmerken vinden onze klanten, leveranciers en medewerkers belangrijk?
  2. Match elk kenmerk met het juiste archetype. Baseer je hiervoor op de voorbeeld merken in de afbeelding hierboven (of lees hier enkele mooie omschrijvingen van de 12 archetypes)
  3. Bepaal jullie dominante archetype (datgene met het meeste / belangrijkste matches)
  4. Leg in je merkidentiteit eventueel eigen accenten zonder al te veel af te wijken van het gevonden archetype.

Hulp nodig? Boek nu een incompany workshop “Merkidentiteit vanuit archetypen”

Ga voor authentieke communicatie

Communiceren vanuit je merkidentiteit zorgt voor consistentie doorheen de hele organisatie. Je merk en communicatie geeft nu iedereen hetzelfde gevoel, zowel je doelpubliek als je team.

Je merkidentiteit is bovendien de basis voor al je marketing acties & campagnes. Ze helpt je met het creëren van een authentiek en inspirerend merkverhaal. 

Doordat je hele team spontaan én op een consistente manier communiceert, bouw je aan een échte en duurzame connectie met je doelgroep. 

Pak je dit consequent aan, dan krijg je ‘vanzelf’ een herkenbaar merk 🙂  

Succes! 

 

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken