Marketingtips

Muziek Marketingkanaal

Zelf merk je het niet, maar muziek heeft een zeer invloedrijke rol in marketing. Muziek vervult namelijk drie doorslaggevende functies: aandacht trekken, emotionele connectie en onbewust associaties aan een bedrijf koppelen.

Dit krachtig marketingmiddel brengt je klanten (en zelfs medewerkers) dus in een bepaalde gemoedstoestand. Je klanten willen de dag van vandaag meer experience. En daar hoort dus ook de juiste muziek bij!

Laat je verkoop stijgen door middel van muziek

Muziek beïnvloedt je bewegingssnelheid. De tijd die we ergens spenderen hangt dus samen met de muziekkeuze die ze er afspelen. Snellere muziektonen zorgen bijvoorbeeld dat je klanten snel handelen. Wil je dus graag dat het vooruit gaat en je klanten sneller een beslissing maken. Speel dan snellere muziek af in je bedrijf.

Omgekeerd werkt dit natuurlijk ook. Zachte en trage muziek zorgt ervoor dat je klanten meer tijd nemen om hun aankopen te doen. In supermarkten, boekenwinkels of speciaalzaken wordt dit principe vaak gebruikt. Dat betekent natuurlijk meer verkoop én meer winst.

Beethoven, Bach of toch maar Mozart?

Klassieke muziek heeft vandaag de dag nog een speciaal plaatsje in marketing. Zeker als achtergrondmuziek. De zachte tonen doen de tijd vergeten en dit geeft een gevoel van luxe. Hierdoor worden mensen onbewust getriggerd om meer geld uit te geven. Je klant gaat hierdoor misschien toch kiezen voor het duurdere modelletje.

Wist je dat? Als je in een wijnwinkel Franse muziek hoort je meer geneigd bent om Franse wijn te kopen? Klinkt er anderzijds Duitse muziek in de winkel, dan kies je sneller voor een Duits merk. Toch zijn je klanten zich er niet van bewust welke invloed dit heeft op hun keuze.

Afstemmen op je doelgroep

Zodra je muziek in je marketing toepast, is het belangrijk dat de muziek wordt afgestemd op je klanten en de omgeving. Heb je bijvoorbeeld salesgesprekken dan is het belangrijk dat de muziek rustig en op de achtergrond blijft. Op deze manier creëer je een vertrouwd gevoel en blijf je verstaanbaar. Heb je een vrouwelijke doelgroep? Zorg er dan voor dat de muziek vrouwelijke stemmen bevat.

Populaire achtergrondmuziek in winkels en bedrijven zijn vooral pop, klassiek, jazz en blues. Ga niet voor de persoonlijke voorkeur van je medewerkers. Het einddoel is dat de klant een betere klantbeleving ervaart waardoor ze sneller geneigd zijn terug te komen.

Denk dus als ondernemer goed na over het doel en welke sfeer dat je wil realiseren. En natuurlijk wat je met je bedrijf wil uitstralen.

Employer branding: stimuleer creativiteit door muziek

Dat muziek een invloed op ons brein heeft, daar zijn we het nu over eens. Hoe zit dat nu met muziek tijdens het werk? Wel, verschillende wetenschappers hebben het effect van muziek bestudeerd. Deze onderzoeken komen altijd op hetzelfde uit: muziek stimuleert de productiviteit! Werken op het ritme zorgt ervoor dat we sneller werken. Daarnaast zorgt het ook voor betere ideeën en kwalitatief werk.  

Het geluid moet niet altijd muziek te zijn. Geluiden zoals de zee, walvisgeluiden enz bevorderen onze grijze massa ook tot het ontwikkelen van nieuwe methodes en producten. Check nu maar eens of Spotify zo’n afspeellijst heeft. 😉

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?

Boek nu een gratis klankbordsessieOverleg 20 min met onze marketingexperte

Krijg feedback én inspiratie via een videocall.

Jij beslist wat er aan bod komt: een geplande campagne, een nieuwe strategie, een innovatief idee om je product of dienst in de markt te zetten of wil je feedback op een lopende actie?

Gebruik deze periode om werk te maken van je marketingstrategie. Het moment om even te ontsnappen aan de dagdagelijkse drukte om hier uitgebreid over na te denken.

Boek nu jouw online klankbordsessie