Marketingtips

Netwerken

Netwerken is voor veel zaakvoerders een ware nachtmerrie. En eigenlijk is dit niets meer dan contacten leggen én je professionele relaties onderhouden, dat kan zowel online als offline. Tijd om deze vorm van marketing onder de loep te nemen.

Let’s get social

Netwerken via sociale kanalen is populairder dan ooit. Kijk maar eens naar de opmars van LinkedIn. De afgelopen jaren zijn er steeds meer en meer professionals die via dit kanaal hun stempel willen drukken. Ook Facebook, Twitter, Instagram en andere kanalen worden steeds meer ingezet om je netwerk te vergroten. Kies vooral een netwerk uit waarin je je thuisvoelt.

LinkedIn

Steeds meer en meer professionals profileren zich via LinkedIn. Het belangrijkste hier, is dat je opvalt tussen de massa. Wees authentiek en laat je netwerk zien wat je allemaal in je mars hebt.

Het gaat er niet om af en toe eens een leuk artikel ‘interessant’ te vinden of te reageren op een post. Het gaat er net om dat je als ondernemer ook boeiende informatie met je netwerk deelt.

Heb je net een succesvolle opdracht afgerond? Toon dit dan aan je LinkedIn netwerk. Vertel je verhaal op jouw manier en inspireer mensen langs deze weg. Vertel wat jouw aandeel was tijdens een afgerond project. Laat dit zien in de vorm van authentieke foto’s. Zodra er iemand in je netwerk een professional nodig heeft uit je sector, spring je op in hun gedachten. En zo gaat de bal aan het rollen.

Daarnaast is dit ook het perfecte kanaal het uitwisselen van ideeën en inzichten. Vertel je netwerk meer over je passie! Dat kan in de vorm van inspirerende LinkedIn artikels. Creëer hier vooral je eigen unieke stijl in en schrijf artikelen zoals geen ander het doet!

Facebook

Facebook wordt niet per sé als een zakelijk kanaal gezien. Toch schuilt er hier ook een waardevol netwerk zoals vrienden en familie. Vaak vergeten we dat zij ook een professioneel leven hebben. Maak hier gebruik van en deel eens een waardevol bericht van je onderneming of een artikel binnen je sector. Zo zorg je ervoor dat je Facebook netwerk ook weer weet waar je je mee bezighoudt in je professionele leven.

Denk eraan: het is en blijft Facebook. Overdrijf daarom niet met het delen van werkgerelateerde content.

Instagram

Instagram is een heel belangrijk en krachtig medium op het gebied van marketing en netwerken. Dankzij Instagram stories kan je onmiddellijk je netwerk op de hoogte brengen wat je dagdagelijks bezighoudt, zowel privé als zakelijk.

Via een non-commerciële manier kan je inspirerende foto’s of video content naar de buitenwereld overbrengen. Vertel langs deze weg wat je bezighoudt. Lees je een interessant boek over het ondernemerschap? Communiceer dit via je Instagram story. Heb je net de eerste druk exemplaren ontvangen van de nieuwe bedrijfsfolder? Of wil je een nieuw product lanceren? Communiceer dit via instagram op een luchtige en vooral niet op een commerciële manier. Je wil je volgers op een leuke laagdrempelige manier vertellen waarmee je bezig bent.

Verder kan je ook reacties plaatsen op mensen die je nog niet persoonlijk kent. Social media verlaagt de drempel om elkaar te contacteren. En zo creëer je een band met je netwerk. Het schept mogelijkheden om gesprekken aan te gaan wanneer je elkaar tegenkomt in het echte leven. Netwerken draait echter niet altijd alleen om zaken.

 

Offline netwerken

Netwerkevents

Naast het online netwerken is nog steeds face-to-face netwerken belangrijk. Er zijn tal van interessante netwerkverenigingen zoals Voka of Unizo.  Sluit je aan een netwerk van professionals zoals Voka of Unizo.  Volg lezingen, workshops, opleidingen of ga naar recepties. Op deze manier breid je je netwerk uit. En vaak is het ook een leuke ervaring! Praat met je concullega’s, wissel kennis uit, deel je hobbies of eender wat. Als iemand een goed gevoel bij je heeft, dan blijf je bij deze persoon hangen.

Wees altijd authentiek

Netwerken draait om zaadjes planten. Toon op regelmatige basis op een leuke manier wat je doet in je professionele leven op verschillende social media kanalen. Of praat hierover met je kennissen, vrienden en familie. Zodra zij een ondernemer zoals jou nodig hebben, pluk je hier de vruchten van. Wees ten alle tijden oprecht! Luister naar je gesprekspartner en toon altijd oprechte interesse. Alleen zo voel je een connectie met een andere relatie. Wees gewoon jezelf, iedereen is uniek in wat hij doet.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?

Boek nu een gratis klankbordsessieOverleg 20 min met onze marketingexperte

Krijg feedback én inspiratie via een videocall.

Jij beslist wat er aan bod komt: een geplande campagne, een nieuwe strategie, een innovatief idee om je product of dienst in de markt te zetten of wil je feedback op een lopende actie?

Gebruik deze periode om werk te maken van je marketingstrategie. Het moment om even te ontsnappen aan de dagdagelijkse drukte om hier uitgebreid over na te denken.

Boek nu jouw online klankbordsessie