Marketingtips

Workshop

Een goede marketingstrategie is de basis van je relatie met je (nieuwe) klanten. Laat ons dit samen eens bekijken, hieronder een voorzetje.

Breng de basis visueel in kaart

Business Model Canvas
Creëer een transparant en overzichtelijk business model. Dit kan je doen door het Business Model Canvas te gebruiken dat zowel gebruikt wordt door internationale organisaties als KMO’s en start-ups.

Het beschrijft de manier waarop je organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Daarnaast is het erg visueel, laagdrempelig, kosteloos en makkelijk te begrijpen.

Value Proposition Canvas
Vervolgens kijk je naar wat je klanten willen, welk probleem je voor ze oplost en waar hun uitdagingen en voordelen liggen (pains & gains). Ook dit kan je makkelijk visualiseren en sluit aan bij het vorige model. We spreken nu over het Value Proposition Canvas.

Het VPC is bedoelt om je aanbod beter te laten aansluiten bij de wensen en verwachtingen van je klant. Begin met het definiëren van de taken van je klant en wat die wil bereiken.

Daarna breng je in kaart wat als pluspunt en wat als afknapper wordt ervaren. Kortom, waar worden je klanten blij van en wat frustreert hen?

Download Business Model Canvas Download Value Proposition Canvas

 

 

 

Creëer specifieke, meetbare doelstellingen

Verder is het ook belangrijk dat je concrete doelstellingen formuleert. Dit zowel op korte termijn als op lange termijn. D.w.z. doelstellingen voor het komende jaar maar ook die over 2, 3 en 5 jaar.

Deze doelen hoeven niet enkel marketing gerelateerd te zijn. Dat kan bijvoorbeeld gaan van het verhogen van je online interactie met je publiek op Facebook en Linkedin (bv. door videomarketing in te zetten), tot 20% meer omzet realiseren of het aannemen van vijf nieuwe medewerkers in 2020.

 

Durf sparren, proactief leren en kennisdelen

Tips ter harte nemen is één ding, maar daar effectief mee aan de slag gaan kan al eens een uitdaging zijn. Als ondernemer ben je vaak met ontelbare dingen bezig waardoor je niet altijd in alles een expert kan zijn.

Durf vragen te stellen en omring je met de juiste mensen.

Is het niet binnen je eigen netwerk, dan zijn er nog ontelbare seminars, workshops en allerlei cursussen te vinden die je hierbij kunnen helpen.

Wij vinden het alvast belangrijk dat volgende zaken aan bod komen:

  • Wat is marketing? En vooral wat is de rol van marketing in jouw bedrijf? Hoe geef je marketing een (belangrijkere) plaats in je bedrijf?
  • Hoe verloopt het proces? Hoe start je met een professionele(re) marketingaanpak?
  • Welke basisprincipes moet je altijd in het achterhoofd houden?
  • Hoe maak je een marketingstrategie en -plan op vanuit je Value Proposition Canvas?
  • Wat zijn de voordelen van werken met een extern bureau? Waar moet je dan opletten en wat vraag je aan de leverancier?

 

Wil je graag meer weten? U en ik organiseert marketing workshops en opleidingen.
Registreer je vandaag en ontvang als eerste onze nieuwe data en informatie.
Ja, ik wil graag de nieuwe data ontvangen

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?