Marketingtips

pop -up winkels

 

Pop-up winkels kennen een duidelijke opmars de laatste jaren. Je opent tijdelijk een fysieke winkel om bijvoorbeeld de markt te leren kennen of om in te spelen op tijdelijke veranderingen zoals het seizoen. En dat maakt een pop-up winkel het ideale concept om je zaak te promoten.

Als ondernemer is dit een goede testcase als je eens een nieuwe weg wil inslaan met je business. Voor e-commerce bedrijven is dit enerzijds ook een leuk initiatief. Op deze manier leren de klanten het gezicht kennen achter het bedrijf. En als bedrijf heb je de kans om nog meer sales en brand awareness te creëren.  

Storytelling

Als je een pop-up winkel wil opstarten, hoort er natuurlijk ook de nodige marketing bij. Alles draait namelijk om customer experience en storytelling. Mensen houden nu eenmaal van mooie verhaaltjes. Het is aan jou om een uniek verhaal te creëren en de wereld in te sturen. Sta achter je verhaal en geloof er in. Vertel waarom je het idee hebt om een pop-up te starten en inspireer hier mensen mee.

Goede voorbereiding is een must

Je hebt een locatie voor je pop-up winkel en een authentiek verhaal. Nu volgt de rest. Een goede marketing voorbereiding is belangrijk, omdat dit een tijdelijk concept is. Denk daarom heel goed na over je marketingstrategie.

Ga als eerste achter de media aan. Soms gebeurt dit vanzelf, soms moet je het heft in eigen handen nemen. Maak daarom als eerste een lijst van lokale kranten, bloggers en websites die je op de hoogte wil brengen van je nieuw concept. Stel vervolgens een persbericht op en stuur het naar enkele journalisten. En nodig ze vervolgens uit om de nodige buzz rond je pop-up store te creëren.

Investeer in influencer marketing

Dat influencer marketing booming is, haalde we vorige week al aan. Maak gebruik van het netwerk van invloedrijke influencers om awareness rond je pop-up winkel te genereren. Heb je al enkele influencers waarmee je regelmatig zaken doet? Top! Heb je dit niet, geen probleem. Maak een lijst van influencers waarvan je denkt dat zij bij je pop-up winkel aansluiten en contacteer hen om een samenwerking aan te gaan.

Nodig ze uit op een pre-opening en geef exclusieve informatie weg. Daarnaast kan je ook leuke artikelen meegeven die ze mogen uittesten.

Content marketing

Content marketing speelt een heel belangrijke rol in je marketingstrategie bij de opening van je pop-up winkel. Het voornaamste doel hier is, buzz op gang brengen en mensen nieuwsgierig maken naar je concept! Gebruik sociale media en stuur altijd kleine updates de wereld in. Is je pop-up nog in de maak en komt er steeds meer vorm in? Deel dit met je volgers. Zodra er een bestelling binnenkomt, kan je dit met je volgers delen. Of misschien wil je graag een pop-up bar openen en twijfel je over de menukaart? Betrek je klanten en laat ze hierover meestemmen. Op deze manier maak je duidelijk dat ook hun mening telt.

Via welke manier communiceer je dit? Wel, wees hier creatief in. Maak authentieke foto’s en filmpjes. Deel originele infographics via social over hoe, wat, waar en wanneer. En vertel in je contentstrategie waarom je het doet. Als kind vroegen we vaak: ‘Mama, waarom doe je dit?’. Die vraag zit in ons gebakken. We houden namelijk van authentieke verhalen en het ‘waarom’ erachter.

Heb je dus een leuk idee voor een uniek maar vooral interessant concept? Aarzel dan niet! Stamp het idee uit de grond, en begin aan een leuke ervaring!

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken