Marketingtips

Een professionele huisstijl is de basis voor een goede communicatie. Het zorgt ervoor dat je merkidentiteti op een eenduidige, maar vooral professionele en consistente manier gecommuniceerd wordt naar je klanten. Daarnaast zorgt dit voor een hogere herkenbaarheid bij je klanten. Het is belangrijk dat wanneer je klanten advertenties online zien verschijnen, producten, winkels enz van je zien. Dat dit allemaal in dezelfde lijn en stijl ligt. Het is zeer belangrijk om een stapje terug te nemen in je strategie zodat je merkidentiteit voorrang krijgt. Want een professionele identiteit is de basis voor een goede communicatie. Een consistente huisstijl is key Een huisstijl is de verzameling van alle grafische elementen in je communicatie zoals je logo, lettertypes, kleuren en afbeeldingen. Hoe beter je huisstijl is afgestemd op je bedrijf, hoe meer vertrouwen en herkenbaarheid je merk uitstraalt. Stel daarom richtlijnen op in een stylesheet. Met behulp van deze stylesheet is het gemakkelijker designers, fotografen en communicatie- of marketing medewerkers te briefen. Via deze manier zorg je dat je merk op een eenduidige manier naar buiten komt. Enkele vragen die je zeker moet behandelen alvorens je een stylesheet opstelt: Via welke manier wil je jouw product naar buiten brengen? Op welke achtergrond moet het logo komen? In welke gevallen hanteer je een variant van je logo? Welk lettertype gebruik je standaard in je communicatie. Welk lettertype is er ter ondersteuning voor titels of quotes? Is er een kerntekst die je altijd toepast? Hoe geef je de URL weer? Met www. of zonder? Welke kleuren en steunkleuren ga je hanteren? Welke foto’s en grafische elementen mogen er gebruikt worden? Kies je voor stockfoto’s of toch voor je eigen foto’s? Een vaak onderschat item in een professionele huisstijl zijn de juiste foto’s. Kies je beter voor stockfoto’s? Of ga je toch maar liever voor je eigen foto’s? Wel, uit eigen ervaringen verkiezen we unieke foto’s boven stockfotografie. Eigen foto’s zijn veel persoonlijker en uniek. Ook heb je hier de keuze deze foto’s te maken in functie van je huisstijl. De juiste instellingen qua licht en compositie bepalen de kwaliteit van je foto’s. Zorg daarom dat je een goede en uitgebreide briefing opstelt voor je fotograaf. Zo kan hij onmiddellijk aan de slag én krijg je achter het beste resultaat. Een tip: probeer altijd met dezelfde fotograaf te werken. Foto’s door één fotograaf met dezelfde instellingen dragen bij tot een sterkere huisstijl en professionele look & feel. Hoe wil je het product in kaart brengen? Welke kleuren zijn er belangrijk? Hoeveel verschillende foto’s/standpunten zijn er nodig? Zijn er in de toekomst foto’s die we nodig hebben voor bepaalde campagnes? Toch aan de slag met stockfoto’s? Enkele gratis websites: Zit je qua budget beperkt? Dan ga je het beste aan de slag met stockfotografie. Lucky you kennen we enkele websites die prachtige gratis stockfoto’s aanbieden zoals Pexels, Pixabay of Unsplash. Een goede huisstijl is voor jaren Eens je huisstijl klaar is, kan je hier enkele jaren mee verder. Je designers krijgen de juiste handvaten om mee te werken. En jij zorgt dat je huisstijl consistent en professioneel blijft over de gehele lijn. Van je website, drukwerken tot online advertenties. Investeer daarom eerst in een goede huisstijl en dan pas in advertenties, je website of brochures. Op die manier kom je professioneel over, heb je een hoge herkenbaarheid én haal je het meeste rendement uit al je toekomstige communicatie.

Een professionele huisstijl is de basis voor een goede communicatie. Het zorgt ervoor dat je merkidentiteit op een eenduidige, maar vooral professionele en consistente manier gecommuniceerd wordt naar je klanten. Daarnaast zorgt dit voor een hogere herkenbaarheid bij je klanten. Het is belangrijk dat wanneer je klanten advertenties, producten, displays of andere communicatie van jou zien verschijnen. Dat dit allemaal in dezelfde lijn en stijl ligt.  

Neem daarom een stap terug en bepaal je merkidentiteit vanuit je marketingstrategie. Want een professionele identiteit is de basis voor een goede communicatie

Een consistente huisstijl is key

Een huisstijl is de verzameling van alle grafische elementen in je communicatie zoals je logo, lettertypes, kleuren en afbeeldingen. Hoe beter je huisstijl is afgestemd op je bedrijf, hoe meer vertrouwen en herkenbaarheid je merk uitstraalt. Stel daarom richtlijnen op in een stylesheet. Met behulp van deze stylesheet is het gemakkelijker designers, fotografen en communicatie- of marketing medewerkers te briefen. Via deze manier zorg je dat je merk op een eenduidige manier naar buiten komt.

Enkele vragen die je zeker moet behandelen alvorens je een stylesheet opstelt:

  • Via welke manier wil je jouw product naar buiten brengen?
  • Op welke achtergrond moet het logo komen?
  • In welke gevallen hanteer je een variant van je logo?
  • Welk lettertype gebruik je standaard in je communicatie. Welk lettertype is er ter ondersteuning voor titels of quotes?
  • Is er een kerntekst die je altijd toepast?
  • Hoe geef je de URL weer? Met www. of zonder?
  • Welke kleuren en steunkleuren ga je hanteren?
  • Welke foto’s en grafische elementen mogen er gebruikt worden?

Kies je voor stockfoto’s of toch voor je eigen foto’s?

Een vaak onderschat item in een professionele huisstijl zijn de juiste foto’s. Kies je beter voor stockfoto’s? Of ga je toch maar liever voor je eigen foto’s? Wel, uit eigen ervaringen verkiezen we unieke foto’s boven stockfotografie.

Eigen foto’s zijn veel persoonlijker en uniek. Ook heb je hier de keuze deze foto’s te maken in functie van je huisstijl. De juiste instellingen qua licht en compositie bepalen de kwaliteit van je foto’s. Zorg daarom dat je een goede en uitgebreide briefing opstelt voor je fotograaf. Zo kan hij onmiddellijk aan de slag én krijg je achteraf het beste resultaat.

Een tip: probeer altijd met dezelfde fotograaf te werken. Foto’s door één fotograaf met dezelfde instellingen dragen bij tot een sterkere huisstijl en professionele look & feel.

Enkele vragen die je zeker moet behandelen alvorens je de fotograaf brieft:

  • Hoe wil je het product in kaart brengen?
  • Welke kleuren zijn er belangrijk?
  • Hoeveel verschillende foto’s/standpunten zijn er nodig?
  • Zijn er in de toekomst foto’s die we nodig hebben voor bepaalde campagnes?

Toch aan de slag met stockfoto’s? Enkele gratis websites:

Zit je qua budget beperkt? Dan ga je het beste aan de slag met stockfotografie. Lucky you kennen we enkele websites die prachtige gratis stockfoto’s aanbieden zoals Pexels, Pixabay of Unsplash.

Een goede huisstijl is voor jaren

Eens je huisstijl klaar is, kan je hier enkele jaren mee verder. Je designers krijgen de juiste handvaten om mee te werken. En jij zorgt dat je huisstijl consistent en professioneel blijft over de gehele lijn. Van je website, drukwerken tot online advertenties.

Investeer daarom eerst in een goede huisstijl en dan pas in advertenties, je website of brochures. Op die manier kom je professioneel over, heb je een hoge herkenbaarheid én haal je het meeste rendement uit al je toekomstige communicatie.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken