Marketingtips

Relatiegeschenken

Eindejaar komt eraan, misschien overweeg je om relatiegeschenken uit te sturen naar je klanten. Waar hou je dan best rekening mee?

De kracht van herhaling

Een relatiegeschenk dient in de eerste plaats om je klanten te bedanken voor de goede samenwerking. Als je je geschenk goed kiest, kan je ervoor zorgen dat je klanten het ook zien én vaak gebruiken!

De vermelding van jouw merk of logo is hier op de juiste plek. Zorg ervoor dat jouw geschenk ook een goede plek verovert op het bureau van je klanten. Dat kan gaan van handige notitieboekjes tot lekkere tussendoortjes binnen handbereik van je relaties.

Wanneer je te maken hebt met grotere bedrijven is het interessant om ook de medewerkers daarvan te bedanken. Des te meer mensen jouw geschenkje zien, gebruiken of opsnoepen, des te meer je merk weer in het vizier komt.

Bijvoorbeeld: Een simpel memoblokje van 100 vellen levert je 100 contactmomenten op en nog meer wanneer de memovelletjes anderen bereiken.

Wees uniek en creëer stimulerende acties

Een uniek cadeau maakt indruk. Bedenk iets creatiefs dat mensen willen delen met anderen. Zo creëer je nog meer impact.

Bijvoorbeeld: Stel dat je een prachtig versierde kerstboom laat aanleveren met een leuk wenskaartje bij. Wees er maar zeker van dat je klant onder de indruk is en de kans groot is dat ze dit doorvertellen of zelfs delen op social media.

Wil je het nog actiever maken, dan zet je het gewoon bij op het kaartje “Share on Social!”.

Persoonlijk (onder)houden

Wanneer je je klanten goed kent kan je een specifiek relatiegeschenk kiezen die past bij je relatie. Een goed gekozen, aangepast relatiegeschenk levert nóg meer waardering op bij de ontvanger.

Als ondernemers weten we allemaal dat het behouden van bestaande klanten vele malen eenvoudiger is dan het bereiken van nieuwe.

Het eindejaarsgeschenk dat wij voor onze klanten voorzien gaan we nog even niet aan je neus hangen! Maar wil jij volgend jaar ook verrast worden, dan moeten we binnenkort eens afspreken 😉

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken