Marketingtips

Relevante communicatie

Vorige week werd ik alweer een jaartje ouder. Ook met 37 kaarsjes op de taart blijft het voor mij een leuke dag. De gelukwensen en kussen die je krijgt van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat, het blijft genieten. Al is er, naast oudejaarsnacht, geen beter moment om je smartphone op ‘niet storen’ te zetten. 😉

En jawel, er zijn nog steeds mensen die de charme van een échte authentieke papieren verjaardagskaart kennen. Eentje die met de postduif komt. Maar natuurlijk zijn er ook elk jaar bedrijven die van jouw speciale dag handig gebruik maken om er een commerciële actie aan te koppelen. Ik heb daar zeker niets op tegen als het goed wordt aangepakt.

Een verjaardagskaart om stemmen te ronselen

De verjaardagskaart van Voka vond ik een leuke attentie. De mailtjes met kortingscode van de Efteling en één of andere schoenen webshop stoorden me niet, ook al heb ik ze onmiddellijk verwijderd. De verjaardagskaart van Patrick Dewael daarentegen, die stoorde me mateloos! Niet dat ik iets voor of tegen Patrick Dewael heb. Degene die mij kennen, weten dat ik niet bijzonder geïnteresseerd ben in politiek. Het gaat me uiteraard om de marketing! En die is in dit geval wel zeer ‘intrusive’.

Waarom stoort deze boodschap mij zo? En wat kan je als bedrijf of organisatie doen om deze negatieve emoties zoveel mogelijk vermijden?

Relevant communiceren doe je zo

Een contactmoment wordt vaak als ‘storend’ ervaren als de relevantie voor jou als ontvanger heel laag is. Hoe relevanter je een boodschap kan maken, hoe positiever deze ervaren wordt én hoe meer aandacht er aan geschonken wordt. Hoe maak je de communicatie van je bedrijf zo relevant mogelijk? Relevantie is tijd, context en persoonsgebonden. Enkele aandachtspunten

  1. Tijd: Stuur je boodschap op het juiste moment. Hoe beter je de timing kan afstemmen op de persoon die je wil bereiken, hoe meer aandacht je kan verwachten:
Do Don’t
een nieuwe sportdrank wanneer je net gedaan hebt met sporten <> of terwijl je lui in de zetel ligt
een ijsje op de eerste warme dag <> of op een druilerige dinsdag
verjaardagswensen op je verjaardag <> of anderhalve maand te laat
proefpakket luiers als je een 3-weken oude baby hebt <> of wanneer je kind zijn plechtige communie doet

 

2. Context en persoon: Kan je een link maken met de actualiteit of met een relevante gebeurtenis in het leven van je doelgroep?

Do Improve
Een verjaardagskaart van Voka is een extraatje waardoor ik me als lid geapprecieerd voel. Een verjaardagskaart voor mijn bedrijf (Proficiat, U en ik wordt vandaag 3 jaar) zou in deze context nog relevanter zijn.
Een verjaardag mailtje van de Efteling met korting op toegangstickets. Een mailtje één jaar na mijn vorige boeking. Wellicht heb ik interesse om dit jaar in dezelfde periode een gelijkaardige uitstap te plannen.
Facebook advertising afgestemd op mijn interesses. Facebook remarketing afgestemd op de pagina die ik bezocht op je website.
E-mail met de nieuwe voorjaarscollectie. E-mail met relevante artikelen uit de nieuwe voorjaarscollectie, gebaseerd op mijn vorige aankopen.

 

3. Permission: je hebt de toestemming van de ontvanger om hem informatie of commerciële boodschappen te sturen. Dit kan impliciet of expliciet zijn.  

Dit is natuurlijk wat voor interpretatie vatbaar. Ik ben niet van plan om hier de discussie rond GDPR en privacy samen te vatten. Dit is wat voor mij aanvaardbaar is:

  • Na mijn bezoek aan de Efteling geef ik mijn toestemming om me op de hoogte te houden van acties en nieuwtjes. Zij kunnen mij mailtjes sturen tot ik me uitschrijf.
  • Ik ben lid van Voka. Ik verwacht regelmatig e-mails of post. Ik wil ook kunnen aangeven hoeveel e-mails / post ik ontvang en welke onderwerpen me interesseren. Ik verwacht dat hier rekening mee gehouden wordt.
  • Ik woon in België en heb mijn belastingaangifte de laatste jaren online gedaan. Ik krijg informatieve e-mails van Tax-on-Web.
  • Ik ben +18 en sta op de kieslijst met naam en geboortedatum. Dit is niet mijn keuze. Dat betekent dat de relevantie zeer hoog moet zijn om goed te maken dat je me contacteert. Een verjaardagskaart vind ik hier niet op zijn plaats.

4. What’s in it for me? Creëer relevantie door een duidelijke meerwaarde te bieden voor de persoon met wie je communiceert.

Dit kan in de vorm van een korting of een ander aanbod, maar de meerwaarde hoeft zeker niet altijd financieel te zijn. Dit kan even goed informatie of emotie zijn. Biedt jouw communicatie geen meerwaarde, dan verspil je gewoon mijn tijd. Generieke verjaardagswensen van willekeurige politieke personen, ik word er persoonlijk niet koud of warm van. Wat het erger maakt, is de tekst aan de binnenzijde:

Relevante communicatie Relevante communicatie

Natuurlijk snap ik de grap! Maar ik hoop dat de kiezer een beter argument heeft voor zijn stem op 26 mei. Voor mij mag het inhoudelijk wat meer zijn. Wat zijn je standpunten? Waarom stem ik op jou? 

Ik ben benieuwd naar de reacties van andere jarigen? Wie heeft er nog gelukwensen ontvangen? Heb jij dit ook als storend ervaren en hoe kan het relevanter?

Communiceer alleen als je boodschap relevant is!

Wil je een campagne lanceren, laat je dan niet verleiden tot communicatie om de communicatie. Sta altijd even stil bij de relevantie voor de mensen in je doelgroep. Hou in je achterhoofd dat je wel eens meer kwaad dan goed kan doen. Zeker als je mensen persoonlijk gaat aanspreken. Probeer altijd zoveel mogelijk relevantie te creëren!

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken