Marketingtips

Offline kanalen lijken wel vergeten. In deze tijden van digitalisering, waar je niet meer zonder online marketing kan en iedereen praat over liken, viraal gaan, social media en … lijkt het alsof er niets anders meer bestaat.

Vergeet je offline kanalen niet

Wij twijfelen er niet aan dat er nog heel wat kansen liggen in offline marketing en dan vooral in combinatie met je online aanwezigheid.

Lees hier alles over bij onze vorige tip: Het belang van offline marketing

Verklein de afstand tussen je bedrijf en de klant

Vooraleer we doorgaan naar de belangrijkste offline kanalen, nog even een concrete stelling.

Offline marketing heeft alles te maken met het verkleinen van afstand tussen bedrijf en consument. Wat is het allereerste dat je hebt gedaan wanneer je zaak is gestart? Wellicht heb je hierover gepraat. Je deelt je visie en oplossing in je kenniskring of netwerk.

Vervolgens gaan ook zij dit doorvertellen, mond-aan-mond reclame. Er ontstaat een buzz en naamsbekendheid. Hoe zorg je er vervolgens voor dat men aan je denkt?

Jawel, door een goed visitekaartje. Het visitekaartje is nog steeds een onmisbaar ‘offline-kanaal’ Je geeft zo jouw oplossing binnen handbereik aan je potentiële klanten.

De belangrijkste (onderschatte) offline kanalen

  • Visitekaartjes: Zeer betaalbaar en professioneel. De ideale meerwaarde voor je naamsbekendheid.

 

  • Persberichten: Vermeldingen in kranten en magazines blijven het goed doen. Je bereikt een groot publiek en klanten vinden het fijn om iets tastbaars in handen te hebben. Je wordt sneller gevonden als je in relevante, gerichte publicaties staat zoals regionale kranten of vaknieuws ipv brede online platformen.

 

  • Relatiegeschenken: Een relatiegeschenk dient in de eerste plaats om je klanten te bedanken voor de goede samenwerking. Je toont directe en tastbare waardering. Dat komt je relatie met je klanten alleen maar ten goede! Lees onze tips voor het ideale relatiegeschenk.

 

  • Feedback: Praat met je klanten en durf vragen stellen! Is er ruimte voor verbetering, doe daar dan iets mee. Is de feedback positief, laat dat dan zien. Al deze input kan je vervolgens gebruiken in je online content.

 

  • Drukwerk (folders, brochures, aanbiedingen en acties): Nog steeds een goede manier om nieuwe klanten kennis te laten maken met jouw diensten. Onderschat niet hoe graag klanten iets in hun handen hebben, iets krijgen. Denk aan de interesses van je klanten. Wees adviserend, niet ‘verkopend’ of vertel gewoon iets nieuws! Plus, je voorkomt ook dat klanten zelf nog iets moeten afdrukken.

Ten slotte, ben je op reis of heb je gewoon zin om jouw waardering voor je klanten extra in de verf te zetten? Stuur hen gewoon eens een kaartje.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?

Boek nu een gratis klankbordsessieOverleg 20 min met onze marketingexperte

Krijg feedback én inspiratie via een videocall.

Jij beslist wat er aan bod komt: een geplande campagne, een nieuwe strategie, een innovatief idee om je product of dienst in de markt te zetten of wil je feedback op een lopende actie?

Gebruik deze periode om werk te maken van je marketingstrategie. Het moment om even te ontsnappen aan de dagdagelijkse drukte om hier uitgebreid over na te denken.

Boek nu jouw online klankbordsessie