Marketingtips

SEO-tips

SEO of zoekmachineoptimalisatie richt zich op het zo hoog mogelijk scoren bij de normale zoekresultaten in Google (of andere zoekmachines). Ook wel organische resultaten genoemd, die je gratis kan inzetten. Dat is een hele uitdaging, wij zetten je alvast op weg!

Test je website in zoekresultaten

Als eerste is het verstandig om je eigen website te gaan analyseren, hoe deze nu scoort in zoekmachines (SEO). Jouw SEO score kan je onder andere testen door in Google te typen ‘site:jouwwebsite.be’. Google gaat nu alle pagina’s tonen die ze heeft geïndexeerd op ‘jouwwebsite.be’.

Vervolgens kan je de resultaten controleren op de volgende zaken:

1. Ranking: Staan de belangrijkste pagina’s bovenaan of zijn het juist de pagina’s die niet interessant zijn?

2. Titels: Geven ze de inhoud van je pagina’s goed weer? Zijn ze uitdagend genoeg om te zorgen voor klikken? Verschillen ze genoeg van elkaar?

3. De snippet (samenvatting direct onder de titel): Klopt de tekst met de inhoud van de pagina? Is die aantrekkelijk genoeg om te zorgen voor klikken? Is deze uniek (belangrijk)?

4. Volledigheid: Zijn alle pagina’s die je wil dat zoekers vinden zichtbaar?

5. Actualiteit: Zijn alle zichtbare pagina’s actueel? (Zie je ook jouw nieuw toegevoegde pagina’s?)

6. Dubbele content: Worden veel pagina’s getoond die vrijwel exact dezelfde inhoud hebben (niet ideaal)?

*Weetje: Zoekmachines gebruiken twee factoren bij het bepalen van je ranking: Als eerste de techniek, structuur en inhoud van je website. Daarnaast het aantal links en vermeldingen van je website online, plus de kwaliteit van elk van die links en vermeldingen.

Deze resultaten geven je een goed zicht op de wijze waarop je website nu verschijnt in Google. Bijgevolg heb je nu een idee over verbeterpunten voor je SEO strategie.

Gebruik duidelijke titels en meta-tags

Een van de belangrijkste zaken voor SEO zijn je titels en meta-tags. Zoekmachines gebruiken de titel op twee manieren: Als cruciale factor bij het indexeren van je pagina’s en als kop bij de zoekresultaten.

Visueel in zoekmachines zoals Google ziet het er zo uit:

meta-tags

Het is dus van groot belang dat je hier bewust over nadenkt. Tot slot van rekening heeft het directe invloed op de zichtbaarheid in Google en dus ook het klikgedrag van surfers.

Enkele praktische tips voor een betere SEO

Tot slot enkele praktische tips waar jij of je externe partner meteen mee aan de slag kan:

  • Gebruik slimme titels met de juiste woorden: De titel moet matchen met de inhoud van de pagina. Schrijf een échte titel en niet gescheiden door komma’s!
  • Zet het belangrijkste zoekwoord vooraan in de titel
  • Begin met het onderwerp en dan pas je website: ‘Het onderwerp… | Jouwwebsite.be’, Google kijkt vooral naar de éérste woorden
  • Schrijf uitnodigende samenvattingen (=snippet)
  • Denk áltijd vanuit de klant: Niet ‘ik wil gevonden worden op…’, Maar ‘De klant zoekt naar…’!
  • Maak gebruik van interne en externe links: Verwijs op je pagina of blogbericht naar een andere pagina in je website (zoals ‘bekijk alle marketingtips‘). Daarnaast is het goed om te verwijzen naar een (relevante) externe website. Bijvoorbeeld: 4 simpele activiteiten voor zoekmachineoptimalisatie die je niet wil vergeten
  • Vermijd te veel commerciële inhoud: Google straft dit af. Unieke, authentieke content wordt beloond
  • Omschrijf je afbeeldingen: Gebruik beschrijvende bestandsnamen en vul de alt tag in met relevante woorden (=tekstje dat verschijnt wanneer bezoekers met de muis over een afbeelding gaan)
  • Benut je online netwerk: Deel je eigen links op je social media profielen zoals Facebook en Linkedin
  • Zorg voor een gebruiksvriendelijke website: Google analyseert je website, des te sneller je bezoekers vinden wat ze zoeken, des te beter!

*Weetje: Er zijn geen garanties om effectief als éérste weergeven te worden. Wél zorg je met onze tips voor absolute verbeteringen in jouw ranking op Google!

Deze marketingtip hebben we ook SEO proof gemaakt met Yoast op de volgende manier:

SEO-marketingtip-uenik

Als je dit op orde hebt gekregen ben je goed begonnen! SEO is niet te onderschatten en uiteraard zijn er nog veel meer tips! Je krijgt daarom van ons binnenkort sowieso een vervolg te zien.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?