Marketingtips

SEO tips

Een goede SEO of zoekmachine optimalisatie leidt tot betere zichtbaarheid van je website op Google en andere zoekmachines. Ontdek hier meer SEO tips als aanvulling op onze vorige tip.

Bepaal een uniek keyword voor elke relevante webpagina

Allereerst moet je weten hoe je klanten op jouw website belanden. Welke zoekwoorden hebben zij ingetypt in Google? Dit doe je door een zoekwoordonderzoek, met Google Keyword Planner. Zodra je hier een beeld van krijgt kan je hier er perfect op inspelen met slimme SEO.

Wanneer je website goed is opgebouwd dan behandel je op elke pagina een ander thema. Dit thema mag je doortrekken naar je keyword. Vervolgens is het best dat je dat trefwoord meerdere malen laat terugkomen in je tekst op die webpagina. Het liefst ook in de eerste alinea.

Bovendien scoor je nog beter wanneer je dat keyword gebruikt in je (tussen)titels en de URL van de webpagina. PS: vergeet ook zeker niet dat keyword vooraan te vermelden in de meta-description (zie vorige SEO tip)!

Overzichtelijk, verwerk je (focus-) trefwoord in de volgende zaken:

  • De eerste alinea van je content (webpagina, blog, artikel)
  • De titel van het artikel
  • Minimaal in één tussenkop
  • In de meta-description van de tekst
  • De url van de pagina
  • In je links

Gebruik enkel omschrijvende interne en externe links

Zoals je al weet uit onze vorige marketingtip over SEO is het aangeraden om interne en externe links te gebruiken in je webcontent.

Het is van ontzettend belang dat je die links omschrijvend weergeeft. Vergeet die nietszeggende links zoals ‘lees meer’ of ‘klik hier’. Benoem dat wat je bezoeker moet vinden achter die link. Zoals ik hierboven ook heb gedaan met “marketingtip over SEO” of ‘Lees al onze marketingtips’.

Daarnaast mag je niet vergeten om goede en relevante keywords in die link te verwerken.

Zorg voor een slimme pagina-opbouw

Last but not least, ook de opbouw en structuur van je webpagina’s is belangrijk voor SEO.
Bij voorkeur bestaat een pagina uit twee tot vier alinea’s waarbij elke alinea een relevante kop of titel heeft.

Weet dat zoekmachines vooral naar de eerste alinea kijken en deze dus meer waarde geven dan de daaropvolgende alinea’s! Zorg er daarom voor dat je in die eerste alinea de belangrijkste keywords gaat gebruikt.

Tot slot zijn ook titels en koppen erg belangrijk. Denk er dus goed over na hoe je die gaat schrijven, gebruik keywords en verklarende titels.

Zo, met al deze tips kan je aan de slag om je website beter vindbaar te maken in de zoekresultaten! Maar let op: Schrijf pagina’s in eerste instantie voor je bezoekers en denk pas daarna aan zoekmachineoptimalisatie.

Ik wil een marketing workshop bijwonen!

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?