Marketingtips

Google Seo

SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachineoptimalisatie. Het doel van SEO is om je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google, Bing of andere zoekmachines te laten scoren voor bepaalde zoekopdrachten. Want hoe hoger je website weergegeven wordt, hoe meer mensen je vinden én doorklikken naar je website.

Merk en niet-merkgerelateerde zoekopdrachten

Het is logisch dat als klanten zoeken op je unieke merknaam, dat je de eerste positie scoort in Google. Hier is dus weinig uitdaging aan, want deze klanten kennen je namelijk al. Als je nieuwe klanten wil bereiken, dan moet je ervoor zorgen dat je website ook scoort als ze zoeken naar je producten of diensten. Of naar thema’s of onderwerpen die met je producten te maken hebben. De uitdaging bestaat er dus in om goed te scoren voor niet-merkgerelateerde zoekopdrachten ofwel non-branded search terms.

Hoe kan je een hoge ranking in Google bekomen?

Er zijn twee mogelijkheden om hoger te geraken: met SEO en/of SEA. Met SEO moet je enkele vuistregels volgen om je website zo goed mogelijk te optimaliseren. Dit is belangrijk zodat Google je aanziet als het beste resultaat wat zij kunnen aanbieden als iemand op een bepaalde zoekterm zoekt.

SEA staat voor Search Engine Advertising en is een alternatieve manier om via betaalde advertenties je website boven de organische zoekresultaten (SEO) weer te geven indien je website nog niet goed scoort via SEO.

Welke SEO regels moet ik toepassen?

Het algoritme waarbij Google bepaalt welke websites als eerste weergegeven worden, is tot op heden nog geheim! Dit om te vermijden dat IT’ers en ingenieurs de zoekresultaten zouden kunnen manipuleren. Toch zijn er enkele regels die je kan volgen om een zo goed mogelijke ranking te bekomen.

Onze concrete tips voor SEO:

  • Structureer je data op je website met titles, meta-beschrijvingen, open graph beschrijvingen + foto’s, H1’s, H2’s, paragrafen, image alt text, … Zorg ervoor dat je per pagina bepaalt welke zoekwoorden prioriteit krijgen. Gebruik daarom specifieke zoekwoorden voor elke pagina van je website.
  • Beveilig je website met een SSL certificaat en https.
  • Zorg voor een responsieve website die dezelfde gebruikservaring oplevert voor desktop-, mobile- en tabletgebruikers. Scoor je slecht op mobile, dan zal je website lager scoren in de mobiele zoekopdrachten.
  • Schrijf artikelen of blogposts rond zoekwoorden waarop je gevonden wil worden. Plaats deze op je website en deel de link op sociale media. Hoe meer de artikels gelezen worden, hoe meer waarde Google hieraan hecht.
  • Verwijs in je artikel ook altijd met een link naar een andere belangrijke pagina op je website. Hierdoor krijgt ook die pagina meer relevantie in functie het onderwerp van het bron artikel.
  • Probeer via andere online kanalen naar je website te laten verwijzen. Hoe hoger de relevantie van die kanalen, hoe beter. Kranten zijn uitstekend omdat ze veel dagelijkse bezoekers hebben en een hoge reputatie hebben bij Google. Nichekanalen rond je onderwerp zijn ook uitstekend omdat ze relevante bezoeken opleveren die hoog scoren bij Google. Desondanks dat er veel minder bezoekers over de vloer komen.

Als je graag meer wil weten wat SEO en SEA specifiek voor jouw dienst of product kan betekenen, kom dan zeker naar onze workshop: MasterClass Adwords en SEO op dinsdag 26 maart in Beringen. We gaan dan dieper in op jouw case in een beperkte groep van max. 6 bedrijven.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

 

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken